Бердянський державний педагогічний університет

Приймальна ректора:

bdpu.zp@gmail.com
rector_bdpu@ukr.net
0612891206

Адреса:

Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Шмідта, 4 Тимчасово переміщений до: м. Запоріжжя, вул. Жуковського, 66

Музичне мистецтво

Теорія і практика: дві складові майбутнього успішного вчителя

 

Практика є невід’ємною та надзвичайно важливою складовою навчання майбутніх вчителів. Незалежно від того, якими теоретичними знаннями володіє майбутній вчитель, без практичного досвіду важко успішно реалізувати себе як фахівця. Саме практика дає можливість отримати необхідний досвід роботи з дітьми, дозволяючи майбутнім вчителям взаємодіяти з різними типами учнів, різним культурним та соціальним підґрунтям, враховувати усі виклики та вимоги НУШ.

Факультет психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету також приділяє велику увагу виробничій практиці своїх здобувачів освіти, плекаючи надійну когорту компетентних та професійних вчителів. Так, 17 березня 2023 року відбулася звітна конференція з виробничої практики здобувачів вищої освіти бакалаврського рівня ФППОМ БДПУ (ОП «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)») під керівництвом к. філол. н., доцентки кафедри іноземних мов і методики викладання Оксани Дубрової.

На конференції здобувачі продемонстрували свої здобутки під час практики, ознайомивши присутніх із результатами впровадження своїх теоретичних знань у реальне навчальне середовище. Підготовлені здобувачами яскраві презентації та цікаві відеофрагменти уроків продемонстрували їхнє вміння застосовувати свої знання та навички вчителя у практичній роботі з використанням різноманітних інтерактивних методів (Мозковий штурм, Круглий стіл, Дискусія, Ситуаційний аналіз, Мікрофон, Займи позицію тощо), що відповідають змінам мети та призначення сучасної освіти. Це розуміють і наші майбутні вчителі, адже, на їхню думку, важливо викликати інтерес до навчальної теми, перетворивши аудиторію пасивних спостерігачів на активних учасників заняття, під час якого відбувається взаємозв’язок не лише між вчителем та слухачем, а й між слухачами в навчанні.

Не менш значущою складовою успішного освітнього процесу є залучення цифрових інструментів навчання, особливо в епоху дистанційного навчання, що також продемонстрували на практиці здобувачі вищої освіти бакалаврського рівню ФППОМ БДПУ (ОП «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)»), довівши, що вони здатні ефективно та доцільно працювати в академічному контексті, маючи безліч можливостей успішно навчати в електронному середовищі.
Тож, залишається лише побажати успіхів здобувачам у їхній майбутній професії та творчих здобутків на складному, але цікавому освітянському фронті!

 

 

керівник практики Оксана Дуброва, к. філол. н.,
доцентка кафедри іноземних мов
і методики викладання ФФСК БДПУ

 


 

НАВЧАЮТЬСЯ І НАВЧАЮТЬ!

 

Попри тривалі повітряні тривоги, постійні обстріли та жахіття війни здобувачі вищої освіти 3 курсу спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) Бердянського державного педагогічного університету навчаються і навчають!
Виробнича практика з викладання музичного мистецтва в Інтегрованому курсі «Мистецтво» пройшла на базі ЗЗСО № 124 м. Дніпра під керівництвом старшого вчителя, керівника методичного об’єднання Наталії ЖУК та керівника-методиста від БДПУ доцентки Віри БУРНАЗОВОЇ.
Звичайно, що мрії зайти до класу, побачити й зазирнути в очі учнів, поспілкуватися з досвідченими фахівцями-практиками, ознайомитися з сучасними ресурсами проведення уроків музичного мистецтва, методичним інструментарієм, перейняти практичний досвід, на жаль, здійснилися лише завдяки онлайн-спілкуванню.
Але, незважаючи на всі виклики сьогодення, здобувачі продемонстрували свою готовність до роботи в дистанційному форматі! Вони мали що показати, чому навчити, як прищепити школярам любов до національного мистецтва!
Ретельна підготовка…. постійні консультації…. закономірне хвилювання…. перший урок….. Староста 304 групи Яна ПОНОМАРЕНКО – перша, хто відкрила тиждень уже в якості вчителя музичного мистецтва, використовуючи інтерактивні технології й підібравши влучні відеоприклади, вокальні та інструментальні ілюстрації, слова…
Насичені та яскраві два тижні виробничої практики забезпечили здобувачам 3 курсу заочної форми навчання апробацію на уроках інтегрованого курсу «Мистецтво» інноваційних технологій – роботу з платформами Learningapps та Kahoot, Jamboard і Quizlet, завдяки яким учні із зацікавленістю виконували завдання та отримали ґрунтовні знання, уміння, навички й безмежну кількість емоцій та позитиву!
Як керівник практики, пишаюся нашими здобувачами, вони найкращі, бо щирі і відкриті, креативні і непосидючі, а головне, бажають працювати вчителями музичного мистецтва і навчати дітей любити і розуміти МИСТЕЦТВО, а засвоєння навчальної дисципліни «Методика навчання мистецтв у ЗЗСО ( Інтегрований курсу «Мистецтво»)» не пройшло повз їхні вуха і не забулось, продемонструвало вагомий результат!
Тож, хочеться побажати здобувачам йти до омріяної професії не озираючись, бо Вчитель – це не просто Людина, Вчитель – це приклад на все життя!!!

 

   

Зав. кафедри ТМНМД,
керівник виробничої практики
доц. Віра БУРНАЗОВА

 


 

23 листопада 2022 року відбувся захист виробничої практики у здобувачів 4 курсу спеціальності Середня освіта (Музичне мистецтво). Керівниками практиками були доцентки А.І.Омельченко і О.Д.Бузова.
Практика проходила з 15.10 по 12.11 дистанційно на базі ЗЗСО 20 м.Бердянська. Здобувачі поділилися враженнями від проведення уроків в дистанційному форматі та були вдячні вчительці Погорілій Юлії Вікторівні за практичні поради і можливість проводити уроки мистецтва і музичного мистецтва. Дуже цікавим є той факт, що Юлія Вікторівна – випускниця спеціальності «Музичне мистецтво» БДПУ і вже 10 років працює за спеціальністю. Кожний здобувач презентував звіт і після обговорення були виставлені оцінки! Присутні підкреслили, що проведення уроків в такому форматі є цікавим досвідом для подальшої роботи.

 

 

За матеріалами кафедри ТМНМД

 


 

Звітна конференція з виробничої освіти здобувачів вищої освіти 3 курсу спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво)

 

Виробнича практика як стрижень системи підготовки майбутніх учителів забезпечує не тільки дієвість засвоєних професійних компетентностей, але й сприяє виявленню педагогічних здібностей та індивідуальних творчих можливостей кожного студента, впливаючи на педагогічне мислення і стиль дій майбутнього вчителя.
Згідно з розкладом заліково-екзаменаційної сесії здобувачів вищої освіти 3 курсу спеціальності Середня освіта (Музичне мистецтво) 3 грудня 2021 року відбулася звітна конференція з виробничої практики. Студенти 33 ММ групи проходили практику з 1 по 27 листопада в закладах загальної середньої освіти № 1, 11 м. Бердянська. Керівниками практики були призначені доцентки кафедри теорії та методики навчання мистецьких дисциплін Анетта Омельченко і Світлана Сергієнко.
Під час звітної конференції здобувачі вищої освіти демонстрували сформовані професійні вміння в роботі з учнями (проєктивні, організаційні, комунікативні, оцінні, коригуючі, спеціальні музичні); оволодіння навичками аналізу різноманітних музично-виховних ситуацій, діагностики музичних здібностей школярів; здатність упроваджувати в освітній процес ефективні технології музичної освіти, здатність до професійної співпраці, професійного самовдосконалення.
На звітній конференції були присутні вчителі-керівники практики від ЗЗСО: учитель музичного мистецтва ЗЗСО № 11 Марина Воробйова та вчитель музичного мистецтва ЗЗСО № 1 Ірина Рак. Оцінюючи роботу студентів-практикантів, усі керівники практики відмітили високий рівень сформованих професійних компетентностей здобувачів першого рівня вищої освіти, які навчаються за ОПП «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)»: здатність працювати в команді, комунікувати з педагогічним колективом школи та учнями, володіти лексикою музичного мистецтва, музичним інструментарієм, застосовувати інноваційні форми і методи під час проведення уроків тощо.
Саме така практика з використанням інтерактивних, цифрових технологій сприяє формуванню професійних компетентностей студентів, додає впевненості, зміцнює їх бажання працювати у закладах загальної середньої освіти.

 

 

 

За матеріалами кафедри теорії та
методики навчання мистецьких дисциплін

 


 

Наші здобувачі вищої освіти говорять про толерантність

 

16 листопада до Міжнародного дня толерантності здобувачками 33 ММ групи спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) Катериною ТУРУ і Катериною ОРЕЛ була проведена виховна година «Міжнародний день толерантності» з учнями 6-Д класу ЗЗСО № 11. Здобувачки підготували цікаву презентацію, де розкрили основні поняття, такі як толерантність, різні типи толерантності. Учням були запропоновані різноманітні практичні вправи: тест «Чи толерантна ти людина?», визначити риси, притаманні толерантній та інтолерантній людині. Діти активно брали участь в обговоренні основних понять, наводили приклади. Виховна година пройшла цікаво і змістовно.

 

 

                                                                                 Анетта ОМЕЛЬЧЕНКО,

керівник виробничої практики

 


 

Результати проходження виробничої практики

здобувачів другого рівня вищої освіти

спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво)

 

Виробнича практика є важливою і невід’ємною складовою освітнього процесу та професійної підготовки магістрів. Вона є завершальним етапом практичної підготовки магістранта до роботи у закладах загальної середньої освіти та має комплексний характер. Студент-практикант залучається до освітнього процесу сучасного закладу загальної середньої освіти,  продовжує знайомиться з принципами роботи вчителів музичного мистецтва та мистецтва в старших класах.

Під час виробничої практики здобувачі 2 курсу другого рівня вищої освіти, які навчаються за ОПП «Середня освіта (музичне мисте6цтво та художня культура), згідно програми практики (керівник – доцентка Анетта ОМЕЛЬЧЕНКО) навчаються проводити  уроки з предмету «Художня культура» або «Мистецтво», виховні заходи в старших класах закладах загальної середньої освіти.   У цьому році студенти-практиканти мали змогу пройти виробничу практику лише в онлайн режимі. Так, 3 листопада з рамках проходження практики здобувачка Олена ЙОВБАК  провела урок «МИСТЕЦТВО» у 9 класі ЗЗСО 11 м. Бердянська на тему «Авангард:  кубізм, футурізм, кубофутурізм» (учитель  ВОРОБЙОВА Марина Іванівна). Під час  проведення уроку здобувачка  застосовувала сучасні словесні та наочні методи (презентація, відеоматеріали). Після проведення заняття проводилося обговорення, де акцентувалася увага на позитивних моментах і аналізувалися допущені практиканткою помилки.

 

 

Анетта ОМЕЛЬЧЕНКО,

доцентка кафедри теорії та методики

навчання мистецьких дисциплін

 


 

Враження здобувачів вищої освіти 405 ММ групи спеціальності Середня освіта ( Музичне мистецтво) від проходження виробничої практики та викладання англійської мови в закладах загальної середньої освіти

 

 


 

Звітна конференція з проходження виробничої практики здобувачами вищої освіти ОПП Середня освіта

(музичне мистецтво та англійська мова) 405 ММ групи:

результати та перспективи

 

20 лютого 2021 року відбулася звітна конференція з виробничої практики студентів 405 ММ групи спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв. До участі в конференції було запрошено фахівця-практика, учительку англійської мови ЗЗСО № 7 м. Бердянська Ганну ОВСІЄНКО. Здобувачі вищої освіти проходили практику з 25 січня по 5 лютого 2021 року в закладах загальної середньої освіти м. Бердянська, Маріуполя, Дніпра, Новомосковська, Павлограда та Донецької області.

Студенти виступили зі звітами про результати проходження виробничої практики, ділилися враженнями, позитивними емоціями, демонстрували презентації, фото- та відеозвіти. Керівник практики кандидатка філологічних наук, доцентка Юлія ПРЯДКО підвела підсумки роботи студентів-практикантів. Виробнича практика надала можливість здобувачам вищої освіти ознайомитися зі всіма сторонами педагогічної діяльності вчителя, успішно оволодіти методами і прийомами проведення уроків англійської мови та позакласних заходів. Студенти-практиканти 405 ММ групи вдало використали знання, набуті під час навчання в Бердянському державному педагогічному університеті. Дуже змістовними та цікавими були доповіді МАРИНЧЕНКО Аліни, ЖУК Наталі, ЗУЄВОЇ Вероніки, ШАТРАВКИ Надії, які провели інтегровані уроки (англійська мова та музичне мистецтво). Здобувачі вищої освіти 405 ММ групи виконали всі завдання, передбачені програмою виробничої практики.

 

 

За матеріалами кафедри іноземних мов і методики

викладання та кафедри теорії та методики

навчання мистецьких дисциплін

(керівник практики канд. філол. наук, доц. Юлія ПРЯДКО)

 


 

Формування англомовної комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти ОП «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)» під час проходження виробничої практики

 

Практична підготовка здобувачів вищої освіти є обов’язковим компонентом освітньо-професійної програми «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)». Метою виробничої практики є розвиток у студентів спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) умінь здійснювати діяльність з навчання англійської мови в закладах загальної середньої освіти на базі сформованої у них англомовної комунікативної компетентності та знань основ теорії, методики, педагогіки та психології; уміння поєднувати теоретичні знання з методикою викладання англійської мови з практичною діяльністю навчання учнів, вирішувати конкретні методичні завдання згідно з умовами освітнього процесу; виховання у студентів потреби систематично поновлювати свої знання і творчо застосовувати їх у професійній діяльності. Специфіка виробничої практики студентів ІV курсу полягає в самостійності виконання повноцінної професійної діяльності.

З 25 січня згідно з графіком освітнього процесу БДПУ та вимогами ОПП «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)» студенти 405 ММ групи факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв проходять виробничу практику на базі ЗЗСО м. Бердянська, Маріуполя, Дніпра, Новомосковська, Павлограда та Донецької області (керівник: канд. філол. наук, доц. Юлія ПРЯДКО).

Перед проходженням практики була проведена настановна конференція, під час якої здобувачі вищої освіти спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) ознайомились із змістом та завданнями, правами і обов’язками, отримали зразки звітної документації. Згідно з програмою практики здобувачі відвідували уроки вчителів-предметників, спостерігали та аналізували їх уроки, позакласні та виховні заходи. На другому етапі студенти успішно оволодівали методами і прийомами проведення уроків англійської мови та позакласних заходів.

Уроки, проведені студентами-практикантами 405 групи,  були цікавими, інформативними і продуктивними. Майбутні педагоги вдало скористалися секретами навчання англійської мови за допомогою аутентичних англомовних пісень, використавши досвід роботи вчителів-практиків м. Бердянська Ірини Сорокіної, Єлизавети Перелигіної та Світлани Аширової https://us.bdpu.org.ua/peredovyy-dosvid-steykkholderiv.html. Здобувачі вищої освіти спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) виконали всі завдання, які були передбачені програмою виробничої практики.

 

 

Керівник практики Юлія ПРЯДКО

 


 

Результати проходження виробничої педагогічної практики здобувачів вищої освіти

ОПП «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)»

 

10 грудня 2020 року відбулася звітна конференція з виробничої педагогічної практики студентів 43 ММ групи. Захист практики проходив в онлайн-форматі на платформі Zoom. На звітній конференції були присутні здобувачі вищої освіти 4 курсу спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво), керівники практики доцентки Анетта ОМЕЛЬЧЕНКО, Віра БУРНАЗОВА і керівники практики від ЗЗСО № 11 м. Бердянська вчителька музичного мистецтва Марина ВОРОБЙОВА і заступниця директора з соціально-виховної роботи  Олена ШОСТАК.

Відповідно до завдань практики здобувачі мали ознайомитися з організацією освітнього процесу у ЗЗСО, спостерігати за роботою вчителів-практиків з предмету «Музичне мистецтво» та інтегрованого курсу «Мистецтво», самостійно провести уроки музичного мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво» у відповідності до типової програми для закладів загальної середньої освіти; закріпити, поглибити і збагатити психолого-педагогічні, методичні і спеціальні знання, застосовувати їх при вирішення конкретних педагогічних задач, розвивати професійно-педагогічні особистісні якості (уміння проявляти витримку, педагогічний такт, гуманне ставлення до учнів, культура спілкування тощо), стійкий інтерес до обраної професії і потреби в педагогічній самоосвіті.

Під час звітної конференції здобувачі надали звітну документацію, а саме щоденник з проходження виробничої практики, звіт про виконану роботу, що має наступні розділи: індивідуальний план роботи студента-практиканта; власне звіт студента-практиканта про проходження виробничої практики; плани-конспекти уроків музичного мистецтва (4-7 класи); інтегрованого курсу «Мистецтво» (1-3 класи), два сценарії залікових позакласних заходів; характеристику з печаткою, завірену керівником ЗЗСО № 11.

За підсумками проходження виробничої педагогічної практики можна зробити висновок, що студенти-бакалаври спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) цілком підготовлені до цілісного виконання функцій учителя закладу загальної середньої освіти. У них сформовано вміння і навички застосовувати набуті теоретичні знання у навчально-виховній роботі з учнями. Звітна документація оформлена на належному рівні. Конспекти уроків, сценарії позакласних заходів укладено творчо й грамотно. Професійні компетентності студентів відповідають очікуваним результатам навчання, визначених в освітній програмі «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)», зокрема: здобувачі вищої освіти спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) здатні застосовувати сучасні педагогічні технології, у тому числі й інформаційні, для забезпечення якості освітнього процесу в ЗЗСО, уміють здійснювати культурну та музичну діяльність та пропагувати кращі зразки національного та світового мистецтва, володіють музичним інструментарієм, основними виконавськими навичками, здатні створювати рівноправне освітнє середовище, працювати в педагогічному колективі, керуватися у своїй діяльності сучасними принципами полікультурної толерантності, діалогу і співробітництва тощо.

Проходження студентами виробничої педагогічної практики є запорукою узагальнення та систематизації професійних знань та навичок, формування професійно-особистісних якостей, необхідних для вчителя музичного мистецтва, та умінь творчо застосовувати набуті знання в умовах реального процесу навчання та виховання учнів.

 

 

За матеріалами кафедри ТМНМД

 


 

Підбиваємо підсумки виробничої педагогічної практики здобувачів вищої освіти ОПП Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)

 

У системі підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва/інтегрованого курсу «Мистецтво» важливе місце займає педагогічна практика, яка проходить в умовах, максимально наближених до професійної діяльності, а саме в закладах загальної середньої освіти. У процесі педагогічної практики не тільки відбувається перевірка теоретичної та практичної підготовки здобувачів до майбутньої професійної діяльності, але й створюються можливості для збагачення творчого потенціалу особистості майбутнього вчителя музичного мистецтва. Закономірно, що якісне навчання і виховання учнів можна організувати лише в тому випадку, якщо весь спектр професійних обов’язків вчителя музичного мистецтва/інтегрованого курсу «Мистецтво» виконувати творчо, систематично вести пошук ефективних форм і методів вирішення педагогічних задач відповідно до цілей та завдань, визначених Законом України «Про освіту», Концепцією Нової української школи.

Відповідно до вимог освітньо-професійної програми «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова) здобувачі вищої освіти на 4 році навчання мають проходити виробничу педагогічну практику. Метою практики є оволодіння студентами сучасними технологіями, методами, засобами навчання музичного мистецтва: набуття на базі одержаних в університеті знань, професійних умінь і компетентностей для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в закладі освіти, розвиток потреби систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати, формування індивідуального стилю професійної діяльності.

Виробнича педагогічна практика має комплексний характер: здобувачі спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) проводять уроки з музичного мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво», а також виховні заходи. Випускники ОПП Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова) мають бути підготовленими до самостійної роботи з учнями різних вікових груп: молодшої та основної школи. Уроки проводяться в присутності вчителя музичного мистецтва/інтегрованого курсу «Мистецтво» та керівника практики, а виховні заходи – методиста від БДПУ.

Тож, згідно з графіком освітнього процесу БДПУ у період з 11 жовтня по 21 листопада 2020 року впродовж 6 тижнів здобувачі вищої освіти 43 ММ групи спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) проходили виробничу педагогічну практику на базі закладу загальної середньої освіти №11 м. Бердянська. В умовах пандемії практика мала дистанційний формат. Керівники практики доцентки Віра БУРНАЗОВА та Анетта ОМЕЛЬЧЕНКО налагодили дистанційний зв’язок з керівниками практики від ЗЗСО № 11 і погодили з ними перелік завдань, які мають бути виконані студентами в цих умовах.

Здобувачі спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) були присутніми на уроках музичного мистецтва, які проводилися вчителькою музичного мистецтва  Мариною ВОРОБЙОВОЮ. Відповідно до завдань практики студенти самостійно проводили уроки з інтегрованого курсу «Мистецтво» та з музичного мистецтва.

Згідно з програмою практики здобувачі ознайомилися з планом виховної роботи ЗЗСО № 11, відповідно до  якого розробили сценарії і провели два позакласні заходи.

За час виробничої педагогічної практики студенти за ОПП Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова) усвідомили закономірності та принципи навчально-виховної роботи у закладах загальної середньої освіти, оволоділи вміннями та навичками творчо застосовувати набуті знання в умовах реального процесу навчання та виховання учнів, вивчили досвід викладання учителів музичного мистецтва, опанували різні форми навчальної, організаційно-методичної, наукової та виховної роботи в педагогічному колективі ЗЗСО № 11.

 

 

За матеріалами кафедри ТМНМД