Berdyansk State Pedagogical University

Rector's reception office:

bdpu.zp@gmail.com
rector_bdpu@ukr.net
0612891206
+380960007749

Address:

4, Schmidta St., Berdiansk, Zaporizhzhia  oblast Temporarily moved to: 66, Zhukovs`ki St., Zaporizhzhia

Школа молодого вчителя

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 

Професія вчителя – це вічний двигун саморозвитку, адже кожен освітянин повинен не лише досконало знати свій предмет і володіти методикою його викладання, а й постійно удосконалювати свої знання.

У 2017 році з метою популяризації професії вчителя іноземної мови та формування професійних навичок студентів при кафедрі іноземних мов і методики викладання було створено Школу молодого вчителя.

У рамках діяльності Школи відбуваються майстер-класи, семінари, відкриті заняття з методики викладання іноземних мов від фахівців галузі, зустрічі здобувачів вищої освіти з методистами і вчителями-предметниками, тренінги від English Language Fellow у контексті співпраці з Регіональним відділенням з питань викладання англійської мови при Посольстві США в Україні.

 


 

Якість освіти через комунікацію з фахівцями-практиками

 

Практична підготовка здобувачів вищої освіти є однією з основних складових забезпечення якості вищої освіти та обов’язковим компонентом освітньо-професійних програм для всіх освітніх рівнів і, як результат, конкурентоспроможності випускників університету на ринку праці. Активне залучення до освітнього процесу фахівців-практиків, експертів галузі та представників роботодавців сприяє формуванню у студентів здатності синтезувати теоретичні та практичні знання.
20 травня 2021 року здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Середня освіта (Мова і література (англійська))», зустрілися у стінах Бердянської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №16 з поглибленим вивченням іноземних мов із заступником директора з навчально-виховної роботи Ольгою Коробовою.
В межах освітньої компоненти «Виробнича практика з англійської мови та літератури» Ольга Олександрівна проконсультувала студентів з питань організації освітнього процесу у старших класах та профільній школі, наголосила на основних моментах проведення занять як при дистанційному, так і змішаному навчанні. Як розпланувати час на уроці з англійської мови, як зробити урок яскравішим та ефективнішим, як тримати увагу учнів – ці та багато інших питань магістранти задавали фахівцеві. Важливим моментом стало обговорення функцій та обов’язків вчителя як класного керівника та керівника позакласної діяльності, адже по закінченню педагогічної практики здобувачі мають звітувати не тільки як вчителі за предметною спеціальністю, а й презентувати виховний захід, що проводився англійською мовою і психолого-педагогічну характеристику на учня та / або на колектив класу.
Атмосфера зустрічі була сповнена доброзичливістю та порозумінням, адже Ольга Олександрівна давала слушні поради, наводила яскраві приклади з її педагогічного досвіду. Родзинкою стало те, що студенти мали змогу зазирнути середину навчального процесу, подивитися фрагменти показових уроків, побути спочатку в ролі учнів, а потім проаналізувати ці фрагменти як вчителі.
Дякуємо Ользі Олександрівні за цінні поради та настанови щодо майбутньої професійної діяльності! Дякуємо магістрантам за активність та жагу до самовдосконалення! Чекаємо нових зустрічей!

 

 


 

Зустріч, що надихає

 

На сучасному ринку праці суспільство зацікавлено в конкурентоспроможних фахівцях, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми в різних сферах. У зв’язку з цим перед закладами вищої освіти постає задача поліпшення якості освітньо-професійних програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів. Однією з умов успішної реалізації освітньо-професійної програми є залучення до проведення аудиторних занять професіоналів-практиків, експертів галузі та представників роботодавців.
Ефективним шляхом підвищення якості освіти та подолання розриву між практичною та теоретичною підготовкою фахівців є тісна співпраця кафедри іноземних мов і методики викладання БДПУ та роботодавців, які є тією складовою освітнього процесу, що забезпечує і зміст освіти, і робочі місця для випускників.
17 травня 2021 року в межах освітньої компоненти «Виробнича практика з англійської мови та літератури» відбулася зустріч здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Середня освіта (Мова і література (англійська))», з Гусевою Анастасією Сергіївною, керівником студії англійської мови «Ду ю спик English?» у місті Бердянськ.
Анастасія Сергіївна поділилася досвідом та проконсультувала студентів з питань організації онлайн занять, оскільки пандемія внесла несподівані корективи і змусила терміново опановувати цифрові інструменти й нові педагогічні підходи та методики до викладання іноземних мов.
Сучасний та компетентнісний вчитель має вміти організувати якісне навчання з використанням цифрових технологій, надихати й мотивувати учнів, давати раду технічним проблемам, тому тема «Teaching English Online» виявилася актуальною та важливою. Обговорили особливості організації онлайн занять (classroom management), засоби перевірки завдань, форми зворотного зв’язку, ідеях для brainbreaks, як презентувати і відпрацьовувати лексику та граматику. Особливий інтерес викликали питання, пов’язані з мотивацією учнів в умовах дистанційного навчання. Анастасія Сергіївна поділилася прийомами, як під час онлайн заняття заохочувати та хвалити дітей, відзначати їхні досягнення й успіхи, як зробити матеріал максимально доступним, цікавим, наочним і таким, що стимулюватиме до розширення знань.
Після заходу здобувачі вищої освіти поділилися своїми враженнями.
Катерина Білич: «Хочу щиро віддячити Вам, що організували таку цікаву і змістовну зустріч з Анастасією Сергіївною. Дуже приємно, що існують такі люди, які переймаються та хочуть допомогти вчителям-початківцям, і дають мудрі поради, спираючись на свій досвід:)».
Олексій Шмиголь: «Дякую за зустріч, яка є корисною не тільки для тих, хто починає свій шлях у професії вчителя, але і для досвідчених педагогів. Спікерка дуже приємна, все чітко, по суті!».
Дякуємо Анастасії Сергіївні за обмін безцінним досвідом та інтелектуальне спілкування. Чекаємо наступних зустрічей!

 

 


 

Творча співпраця з гімназією №3 «Сузір’я»

 

На початку червня викладачки кафедри іноземних мов і методики викладання, доцентки Ірина Школа і Богдана Салюк разом зі студентами 2-4 курсів академічних груп АМЛ і ГМЛА (Тетяна Гагара, Яна Коваленко, Олена Ільчук, Єва Бесчастна, Надія Кочура, Альона Чернишенко) провели низку цікавих заходів для юних гімназистів, які відвідують цього року літній табір з вивчення англійської мови.
Позакласні інтерактивні заняття для учнів проводилися як учителями англійської мови рідної їм гімназії, так і викладачами університету. Адже у співпраці краще розвивати мотивацію, креативність і вдосконалювати комунікативну іншомовну компетентність.
Учні гімназії разом зі студентами малювали постери для конкурсу «Безпечне літо», шукали скарби під час різноманітних активностей до Дня пірата, виконували творчі та логічні завдання на різних локаціях у квесті «Подорож до БДПУ: історія і сучасність».
Кілька днів цікавих зустрічей і командної роботи забезпечили море позитиву, нові знайомства і досвід спілкування англійською мовою.

 

 


 

Гостьова лекція від колеги з Республіки Білорусь

 

Інтернаціоналізація вищої освіти має одним із пріоритетних завдань інтеграцію молодих фахівців у систему міжнародного співробітництва, що сприятиме розширенню їх поглядів та подальшій імплементації міжнародного досвіду в своїй практиці.
Так, здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 035 Філологія, спеціалізації 035.041 германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська, освітньо-професійної програми «Філологія (германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська, друга – німецька)» мали змогу поспілкуватись із Марією Чикіль, кандидатом філологічних наук, доцентом, старшим викладачем кафедри іноземних мов Білоруського державного педагогічного університету імені Максима Танка. Актуальність теми гостьової лекції «Особливості викладання іноземної мови представникам покоління Z» є беззаперечною, оскільки знання вчителем специфіки викладання іноземних мов саме такій категорії учнів сприятиме ефективній роботі та досягненню освітніх цілей. Тож, учасники заходу мали можливість обговорити це питання, а також поспілкуватися і перейняти досвід фахівця-практика із Республіки Білорусь.
Здобувачі вищої освіти поділилися своїми враженнями:
Діана Кононихіна: «Гостьова лекція і спілкування були дуже цікавими. Адже Марія Юріївна розповіла про тонкощі викладання іноземної мови поколінню Z, представниками якого є і ми. Враховуватиму настанови і поради у своїй подальшій професійній діяльності.»
Аміна Борунова: «Зустріч виявилась дуже цікавою і пізнавальною, адже дає можливість розширити свій кругозір та ближче познайомитися з вузькими напрямками вчительської діяльності. Спілкування зі спікером надихнуло мене на великі справи, допомогло зрозуміти, чим насправді є вчителювання і який підхід до дітей є актуальним сьогодні. Сподіваюсь на продовження традиції таких зустрічей.»

 

 

За матеріалами кафедри іноземних мов
і методики викладання

 


 

Захист навчальної практики філологів-германістів

 

З 26 квітня розпочалася навчальна практика здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 035 Філологія, спеціалізації 035.041 германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська, освітньо-професійної програми «Філологія (германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська, друга – німецька)» (гарант – кандидат філологічних наук, доцент Оксана Каліберда). Керівники практики професор Софія Філоненко та доцент Тетяна Розумна запропонували різноманітні й цікаві завдання, зорієнтовані на формування фахової компетентності, розвиток практичних умінь і навичок освітньої діяльності майбутніх учителів-філологів у царині англійської мови та зарубіжної літератури.
Упродовж кількох тижнів студенти активно працювали над завданнями, систематично консультувалися з керівниками практики, готували підсумкову документацію. 7 червня 2021 року відбулася звітна конференція з практики, яка пройшла як конкурс шкільних уроків. Команди філологів підготували три уроки для різних класів, по черзі виконуючи роль школярів і вчителів. Вони продемонстрували розвинені навички мовлення іноземною мовою, розмаїтий методичний інструментарій, уміння працювати з мультимедійними, інтерактивними технологіями.
Важливо, що до складу журі конкурсу входили найкращі випускники БДПУ, які працюють за фахом: Анастасія Єсипова (школа №11, м. Бердянськ), Ірина Годлевська (школа с. Дмитрівка), Маргарита Зубатенко (школа №20, м. Бердянськ). Вони уважно спостерігали за виступами команд, оцінювали їх, а наприкінці підбили підсумки конкурсу, поділилися педагогічним досвідом з третьокурсниками. Залучення випускників до захисту практики свідчить про спадковість поколінь на факультеті, про зорієнтованість практики на вироблення фахових компетентностей.
Студенти групи 3ГМЛа підготували звіти у формі постерів за темами, які вони опрацьовували із зарубіжної літератури: «Популярні жанри в шкільній програмі». Вони навчилися аналізувати методичну літературу, шкільні уроки, складати плани-конспекти уроків, присвячених вивченню фантастики, детективу, пригодницьких, історичних романів та повістей, літературних казок. Акцент на уроках було зроблено на дистанційний формат навчання, актуальний у наш час, використання різноманітних сучасних технологій. Звіт із навчальної практики засвідчує, що студенти вміють працювати індивідуально та в команді, працювати з джерелами інформації, вдосконалюють усне й писемне мовлення, комунікативні навички, креативність, лідерство тощо.

 

 


 

Зустріч студентів-германістів БДПУ з професіоналами-практиками

 

8 квітня 2021 року на факультеті філології та соціальних комунікацій відбулась онлайн-зустріч студентів третього курсу з вчителями німецької мови. Метою заходу стала акомодація освітньої програми «Філологія (германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська, друга – німецька)» до сучасних вимог роботодавців та працевлаштування студентів після закінчення ЗВО.
У цій зустрічі, яка відбулась на платформі Zoom, взяли участь Наталя Георгієва (вчитель німецької мови, вчитель вищої категорії ЗОШ № 13, м. Бердянськ); Оксана Дойнова (вчитель німецької мови, вчитель вищої категорії, старший учитель, БСШ № 16); Ганна Магрицька (вчитель німецької мови, вчитель вищої категорії, методист, БСШ № 16). Вчителі поділились зі студентами власним досвідом та особливостями викладання німецької мови як другої іноземної. Особливу зацікавленість викликав у майбутніх германістів фрагмент уроку на тему «Tiere», який змоделювали для них досвідчені педагоги. Студенти із ентузіазмом спробували себе у ролі учнів.
Колектив кафедри іноземних мов і методики викладання та студенти групи 3-ГМЛА висловлює щиру подяку Наталі Георгієвій, Оксані Дойновій, Ганні Магрицькій та адміністраціям ЗОШ № 13 і БСШ № 16 за інформативну зустріч та сподівається на подальшу плідну співпрацю.

 

 


 

Навчатися треба у кращих

 

З метою підвищення якості підготовки фахівців відповідно до реальних вимог ринку праці в рамках освітнього процесу кафедрою іноземних мов і методики викладання (завідувачка – д.філол.н., професор Наталія Панова) організовуються певні тематичні заходи, що передбачають залучення професіоналів-практиків, експертів галузі та представників роботодавців. Один з таких івентів відбувся в рамках Школи молодого вчителя, яка функціонує на факультеті філології та соціальних комунікацій (декан – д.пед.н., професор Ірина Глазкова) задля популяризації професії вчителя іноземної мови та формування професійних навичок студентів.
Здобувачі вищої освіти, які навчаються за освітніми програмами «Філологія (германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська, друга – німецька» та «Середня освіта (Мова і література (англійська))» першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти відповідно, відвідали майстер-клас від академічного директора мовної школи «Best Way English School», учителя-методиста Бердянського муніципального ліцею, переможниці конкурсу Вчитель року 2016 – Ганни Української.
Майстер-клас, як сучасна форма трансляції педагогічного досвіду, є поширеною та успішною практикою в академічній спільноті, оскільки дозволяє познайомитися з сучасними технологіями, новими методиками й авторськими напрацюваннями. Ганна Українська поділилася зі студентами прийомами зацікавлення учнів під час навчального процесу, інноваційними методичними знахідками та практичними порадами з професійної діяльності. У ході спілкування здобувачі вищої освіти мали можливість отримати відповіді на запитання щодо інноваційних методичних підходів у викладанні англійської мови, попрактикуватися під чуйним і доброзичливим контролем професіонала-практика та отримати конкретні рекомендації для практичної діяльності.
Після заходу учасники майстер-класу поділилися своїми враженнями.
Ольга Михайлишина: «Ганна В’ячеславівна продемонструвала на практиці інтерактивні методи, ігрові методи (настільні ігри), прийоми закріплення матеріалу та мозковий штурм. Вона не тільки розважала нас цікавими іграми, але й у ході гри навчала, як зацікавити дітей на уроці та ефективніше подати навчальний матеріал».
Ольга Неліпа: «Цікаво було перейняти досвід та поспілкуватися з людиною, яка пройшла нелегкий шлях, щоб досягти бажаного результату. Ця зустріч особисто для мене була перш за все мотиваційною. Після всього почутого одразу з’явилося бажання працювати по максимуму і розвивати свою англійську й надалі. Сподобалась легка і невимушена атмосфера, яка панувала під час зустрічі. Хочу, аби такі заходи відбувалися частіше».
Даша Сластьонова: «Ми зрозуміли, як потрібно поводитися з учнями різних класів, як залучити їх до тої чи іншої діяльності. Також ми дізналися про різноманітні типи ігор, які доцільно проводити на уроках англійської мови для кращого засвоєння матеріалу. Мені сподобалося, що зустріч була у формі активного спілкування та невимушеній атмосфері».

Дякуємо Ганні В’ячеславівні за обмін безцінним досвідом та чекаємо наступних зустрічей!

 

 


 

Critical Thinking and TEYL: тренінг для pre-service teachers

 

У глобалізованому і технологізованому світі ХХІ сторіччя викладання шкільних предметів стає певним challenge’м для вчителів, оскільки кожне наступне покоління учнів вже зовсім по-іншому, відмінно від попереднього, сприймає інформацію і репродукує отриманні знання. Тому завдання вчителя полягає у адаптації свого предмета до особливостей світосприйняття сучасної дитини, використанні новітніх технологій та підходів у викладанні.
У межах Школи молодого вчителя, 24-25 жовтня на базі факультету філології та соціальних комунікацій відбувся тренінг із методики викладання англійської мови, учасниками якого стали студенти спеціальностей 014.Середня освіта. Мова і література (англійська) та 035.Філологія. Германські мови та літератури (перша – англійська). Захід був зорганізований за ініціативи доцентів кафедри іноземних мов і методики викладання Ірини Школи і Богдани Салюк та у співпраці з RELO (Regional English Language Office) і за підтримки U.S. EmbassyKyiv.
Запрошеним тренером виступив English Language Fellow – Mr. Draper Kirke, який представив насичену програму воркшопу.
Основними темами тренінгу стали критичне мислення на заняттях з англійської мови та методики роботи з молодшими школярами. Упродовж двох днів студенти-германісти вчились впроваджувати методи розвитку критичного мислення під час виконання різноманітних комунікативних, лексико-граматичних вправ,застосовувати Блумівську таксономію при плануванні занять, а також використання новітніх технологій при навчанні дітей англійській мові. Крім того, студенти мали можливість поспілкуватися із досвідченим колегою і спікером.
Висловлюємо щиру вдячність Draper Kirke, RELO і U.S. Embassy Kyiv за надану нашим студентам можливість професійного розвитку.

 

 


 

Upgrading Teaching Skills

 

Важливість професійного самовдосконалення та розвитку є річчю per se, беззаперечною та безапеляційною, для всіх представників вчительської спільноти. І цей процес розпочинається вже зі студентських років.
24-25 жовтня на базі факультету філології та соціальних комунікацій БДПУ пройшов тренінг з методики викладання англійської мови як іноземної для студентів спеціальності 014 Середня освіта 014.02 Мова та література (англійська мова). Захід відбувся у межах роботи Школи молодого вчителя і був організований за ініціативи декана факультету філології та соціальних комунікацій Ірини Глазкової та доцента кафедри іноземних мов і методики викладання Тетяни Розумної у співпраці з Регіональним відділенням з питань викладання англійської мови (Regional English Language Office) та Посольством США в Україні (U.S. Embassy Kyiv).
Запрошеним тренером виступив Nicholas C. C. Gordon (English Language Fellow at the National University of Kyiv-Mohyla Academy in Kyiv, Ukraine), який представив насичену програму воркшопу.
Впродовж двох днів учасники тренінгу мали змогу дізнатися про інноваційні методи та ефективні технології у викладанні англійської мови для EFL груп (розшифрувати). Зокрема, як налаштувати групу на співпрацю, як подолати бар’єри у спілкуванні іноземної мовою через ігрові форми активності, як розвивати мовленнєві навички учнів при читанні та аудіюванні, як ефективно розширити та закріпити словниковий запас учнів, як успішно пройти етап speaking під час складання TOEFL тощо.
Власне проведення подібних професійно зорієнтованих заходів сприяє популяризації праці вчителя іноземної мови серед сучасного студентства, розвитку професійних навичок майбутніх фахівців-германістів.
Після заходу студенти поділилися своїми враженнями від тренінгу.
Марія Кальма, студентка 4 курсу:
«Як захоплюючи і цікаво проходять заняття зі справжнім носієм англійської мови! Два дні поспіль Ніколас Гордон проводив тренінги для нас, студентів-германістів факультету філології і соціальних комунікацій, з методики викладання англійської мови за чотирма видами мовленнєвої діяльності – говоріння, письмо, читання та аудіювання. Ми мали змогу оволодіти сучасними ефективними інтерактивними прийомами вивчення іноземних мов. Дякуємо тренеру за цікавий професійний тренінг!»
Володимир Татарин, студент 3 курсу:
«Тренінги – це завжди море емоцій, а коли їх проводять справжні професіонали – це стає стилем життя. Цього разу хвилю натхнення та досвіду ми отримали від американського коуча Ніколаса Гордона. Ми не лише відточували Speaking, Reading, Writing, Listening, а й отримали корисні поради для майбутнього вчителя, навчилися дієвим методам запам’ятовування слів, організації роботи в класі. За два дні спілкування ми разом переконалися, що вивчати та викладати мови – легко, треба лишень знати шлях. Отож, ще один додався до нашого арсеналу!»
Крім проведення тренінгу для студентів ФФСК, Ніколас Гордон відвідав заняття з учасниками програми малих стипендій з вивчення англійської мови «English Access Microscholarship Program», що впроваджується у стінах нашого університету. Під час зустрічі з дітьми американський тренер провів вправи на подолання у них бар’єрів у комунікації та вільному спілкуванні англійською мовою.
Колектив кафедри іноземних мов і методики викладання висловлює щиру подяку команді RELO в Україні в особі Джона Сілвера, Лілії Шило та Ніколаса Гордона за можливість професійного вдосконалення студентів-германістів.