Історія та сьогодення
Історія сучасної кафедри педагогіки бере свій початок з 1932 року, з часу заснування Бердянського педагогічного інституту. У різні роки кафедру очолювали Юрій Горбенко, Борис Прайсман, Дмитро Лобер, Іван Оплаканський, Віра Перепелиця, Євген Вольський, Василь Демиденко, Георгій Кашкарьов, Олена Голуб, Людмила Чулкова, Сергій Улюкаєв, Ольга Попова, Лариса Лісіна. З 2024–2025 навчального року кафедрою педагогіки Бердянського державного педагогічного університету завідує Крістіна Петрик.
У вересні 2001 року на базі кафедри педагогіки та психології створено дві кафедри – кафедру педагогіки та кафедру психології.
Нині на кафедрі педагогіки працює 9 викладачів: докторки педагогічних наук, професорки Ірина Барбашова, Надія Вєнцева, Лариса Лісіна; кандидат педагогічних наук, професор Василь Крижко; кандидатки педагогічних наук, доцентки Анжеліка Лесик, Крістіна Петрик, Ольга Старокожко, Надія Щербакова; асистентка Карина Коваль.
Кафедра педагогіки – одна зі структурних ланок факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв – постійно здійснює наукові та методичні пошуки, прагне до розвитку та вдосконалення. Концептуальними засадами ефективного функціонування кафедри є національні ідеї, професіоналізм, фахова індивідуальність викладачів. Усі зусилля кафедри спрямовані на формування в майбутніх педагогів професійної компетентності, сприяння неперервності їхньої теоретичної та практичної підготовки, організацію співпраці викладача та здобувача вищої освіти в науково-дослідній діяльності, супровід майбутніх педагогів в інноваційній навчально-професійній царині, досягнення ними успіху в особистісному розвитку, вдалому працевлаштуванні. Реалізація цих ідей дозволяє здійснити науково-методичну та психолого-педагогічну підготовку майбутнього фахівця, який відповідає сучасним вимогам, є конкурентоспроможним на ринку праці, компетентним і відповідальним, здатним використовувати на практиці отримані знання. Зміст діяльності науково-педагогічних працівників збагатився управлінськими компонентами едукології, автохтонними ідеями провідництва та менеджменту освіти, оскільки з вересня 2024 року кафедра є випусковою для спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки другого (магістерського) рівня вищої освіти та здійснює підготовку здобувачів на освітньо-професійній програмі «Управління закладом освіти».
Стратегічними напрямками діяльності кафедри є оптимізація взаємодії всіх учасників освітнього процесу, реалізація інноваційних принципів і форм його організації відповідно до Педагогічної Конституції Європи, вимог Європейського простору вищої освіти; розвиток виховного середовища на основі потенціалу національної культури та етнопедагогіки, забезпечення креативності, педагогічної імпровізації та мобільності майбутніх фахівців, усвідомлення пріоритетності якості освіти як науково-методологічної основи комплексної підготовки фахівців до роботи в умовах змін та невизначеності.
Науково-педагогічні працівники кафедри працюють над комплексною науково-дослідною темою «Формування готовності здобувачів вищої педагогічної освіти до інноваційної діяльності», результати якої публікують у підручниках, навчальних посібниках, наукових і навчально-методичних збірниках, що входять до переліку фахових наукових видань України та наукометричних баз Scopus та/або Web of Science.
З вересня 2024 року при кафедрі працює науково-дослідний інститут провідництва в освіті (керівник – кандидат педагогічних наук, професор Василь Крижко), який досліджує ефективне управління розвитком провідницьких рис (якостей) у майбутніх педагогічних працівників та керівників закладів освіти. Інститут є науковим полігоном запровадження провідницької парадигми в освітньому поліпарадигмальному просторі, а його працівники генерують нові ідеї справжньої самореалізації ресурсу та потенціалу кожного суб’єкта освітнього та управлінського процесу.
Науково-педагогічні працівники кафедри – активні учасники та організатори різноманітних виховних заходів, спрямованих на формування особистості майбутнього фахівця з активною життєвою позицією, розвиток громадянської свідомості, високих морально-духовних якостей та вміння працювати в міждисциплінарних командах, що є необхідними для сталого розвитку українського суспільства та активної участі в його розбудові.
Особливу увагу приділено розвитку в здобувачів вищої освіти навичок критичного мислення, соціальної відповідальності, толерантності, здатності до саморефлексії, саморозвитку, самодисципліни та етичної поведінки. Виховання майбутніх педагогів полягає не лише у створенні сприятливих умов для опанування теоретичних знань, але й для розвитку їхнього творчого потенціалу, ініціативності та інноваційного підходу до навчання.