Наука
Тема науково-дослідної роботи кафедри дошкільної освіти
«ПІДГОТОВКА НОВОЇ ГЕНЕРАЦІЇ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ СФЕРИ В КООРДИНАТАХ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ТА ПРОФЕСІЙНИХ СТАНДАРТІВ» / № ДРН 0122U200331 / 2022-2026 рр.
Керівник теми: к.п.н., доцент Ірина УЛЮКАЄВА.
Виконавці: проф. Лариса ЗАЙЦЕВА, доц. Ірина УЛЮКАЄВА, доц. Надія КОТ, доц. Алла ОМЕЛЯНЕНКО, доц. Тетяна ЄСЬКОВА, доц. Леся МОРОЗ-РЕКОТОВА, доц. Юлія СЕМЕНЯКО, доц. Ольга ІЛШОВА, доц. Ольга ДОНЧЕНКО, ст. викл. Наталя ГРИГОР’ЄВА.
Мета: розробка та наукове обґрунтування змісту підготовки нової генерації фахівців дошкільної освіти у відповідності до професійних стандартів.
Розроблено концепцію виконання комплексно теми. Визначено напрями і завдання участі у дослідженні у кожного викладача кафедри.
Підготовлено проєкт оновленої освітньо-професійної програми Дошкільна освіта освітнього ступеня «Магістр». Запропоновані нові навчальні компоненти, які є інноваційними. Розробляються навчально-методичні комплекси під ці дисципліни. Визначено концепцію проведення педагогічних практик, а також підготовки кваліфікаційних робіт.
Індивідуальна тематика викладачів:
- «Освітні та професійні стандарти, як основа проектування підготовки фахівців дошкільної освіти: теоретико-методологічний аспект» – канд. пед. наук, доцент Ірина УЛЮКАЄВА. Завдання дослідження: відповідно до нових професійних стандартів «Вихователь закладу дошкільної освіти», «Керівник закладу дошкільної освіти» розробити або оновити Освітньо – професійні програми (ОПП) кафедри, навчальні програми, навчально методичне забезпечення з дисциплін, закріплених за кафедрою, програми педагогічних практик; проведення експертизи і моніторингу розроблених матеріалів.
- «Готовність майбутнього вихователя до організації навчально-пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку в сучасних умовах» – док. пед. наук, професор Лариса ЗАЙЦЕВА. Завдання дослідження:
- Розробка нових та оновлення у відповідності до сучасних вимог навчальних програм, силабусів та методичного забезпечення освітніх компонентів.
- Визначення ефективності запропонованих підходів та системи роботи щодо підготовки майбутніх вихователів до організації навчально-пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку в сучасних умовах.
- «Підготовка майбутніх вихователів до здійснення фізкультурно-оздоровчої роботи в різновікових та інклюзивних групах ЗДО» – канд. пед. наук, доцент Надія КОТ. Завдання дослідження:
- Розробка нових та оновлення у відповідності до сучасних вимог навчальних програм, силабусів та методичного забезпечення освітніх компонентів.
- На основі анкетування вихователів закладів дошкільної освіти та аналізу підготовлених ними відео-занять вивчити особливості організації коректувально- розвиткової роботи з дітьми з ООП в онлайн-форматі
- Розробити та апробувати систему роботи з формування життєстійкості майбутніх вихователів в умовах війни.
- «Формування мовленнєвої компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти» – канд. пед. наук, доцент Алла ОМЕЛЯНЕНКО. Завдання дослідження:
- На основі нового професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» підготувати оновлену ОПП «Дошкільна освіта. Логопедія».
- Розробка нових та оновлення у відповідності до сучасних вимог навчальних програм, силабусів та методичного забезпечення освітніх компонентів.
- Розробити тематику магістерських робіт в контексті дослідження.
- «Підготовка фахівців дошкільної освіти до використання новітніх технологій образотворчості для розвитку творчого потенціалу дітей старшого дошкільного віку» – канд. пед. наук, доцент Тетяна ЄСЬКОВА. Завдання дослідження:
- Розробка нових та оновлення у відповідності до сучасних вимог навчальних програм, силабусів та методичного забезпечення освітніх компонентів
- Розробити тематику магістерських робіт, що відповідають тематиці дослідження.
- «Використання сучасних онлайн-інструментів для формування цифрової компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти» – канд. пед. наук, доцент Юлія СЕМЕНЯКО. Завдання дослідження:
- Вдосконалення змісту навчальної програми методичного забезпечення
курсу «Комп’ютерні технології в роботі з дітьми» (ознайомлення з вебплатформою дистанційного навчання «НУМО» як сучасного онлайн-ресурсу для змішаного й дистанційного навчання для здобувачів повної дошкільної освіти».
- Поширення інтерактивних електронних підручників, ознайомлення з сучасними навчальними платформами та застосунками тощо).
- «Підготовка майбутніх вихователів нової генерації у контексті стандартизації дошкільної освіти» – канд. пед. наук, доцент Ольга ІЛІШОВА. Завдання дослідження:
- Проаналізувати вимоги сучасних стандартів і визначити шляхи їх реалізації у підготовці фахівців дошкільної освіти до розвитку та вдосконалення освітнього простору ЗДО;
- Визначити психолого-педагогічні умови підготовки педагогів дошкільної освіти нової генерації;
- Проаналізувати сучасні тенденції розвитку професійної компетентності вихователів ЗДО на основі вивчення міжнародного досвіду.
- «Теоретико-методичні засади формування музичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти» – канд. пед. наук, доцент Леся МОРОЗ-РЕКОТОВА. Завдання дослідження:
- На основі нового професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» підготувати оновлену ОПП «Дошкільна освіта. Практична психологія».
- На основі нового професійного стандарту «Керівник закладу дошкільної освіти» оновити навчальні програми, навчально методичне забезпечення з дисциплін, що викладаються, програми педагогічних практик.
- «Розвиток творчої спрямованості особистості майбутнього вихователя заклад дошкільної освіти» – канд. психол. наук, доцент Ольга ДОНЧЕНКО. Завдання дослідження:
- Визначення методологічної бази проведення емпіричного дослідження творчої спрямованості особистості майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти
- Підбір діагностичного інструментарію емпіричного дослідження творчої спрямованості особистості майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти
- «Інтеграція педагогічних ідей М.Монтессорі з вітчизняним освітнім простором» – ст. викладач Наталя ГРИГОР’ЄВА. Завдання дослідження:
- Завершити дисертаційне дослідження «Виховання самостійності у дітей дошкільного віку засобами педагогіки М. Монтессорі».
- Продовжити роботу над створенням навчально-методичного комплексу дисципліни «Теорія і технологія педагогічної системи М. Монтессорі» (розробити Робочий зошит для здобувача освіти з курсу «Теорія і технологія педагогічної системи М. Монтессорі»).
- Продовжити роботу над навчальним посібником до дисципліни «Теорія і технологія педагогічної системи М. Монтессорі» для здобувачів першого бакалаврського рівня спеціальності 012 Дошкільна освіта.
Комплексна тема кафедри дошкільної освіти:
«СТРАТЕГІЯ ПІДГОТОВКИ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ФАХІВЦЯ
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ» / № ДР 0115U007064 / (2017 – 2021 рр.)
Мета: теоретично обґрунтувати, проаналізувати, узагальнити та практично перевірити сучасні засоби професійної підготовки компетентнісних фахівців дошкільної освіти в практиці педагогічних закладів вищої освіти.
Результати роботи: узагальнені і опубліковані у вигляді:
– Колективної монографії Професійна компетентність фахівців дошкільної освіти: сучасні вектори формування : монографія / за ред. І. Г. Улюкаєвої. Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2021. 278 с. ISBN 978-617-7879-99-1.
Окремі позиції розкрито в таких монографіях:
Донченко О. Розвиток професійної креативності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти засобами арт-терапії : монографія. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2021. 216 с.
Мороз-Рекотова Л. Вихователь ХХІ сторіччя: формування пофесійно-комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти : монографія. Харків: Видавництво Іванчека І. С., 2022. 256 с.
Moroz-Recotova L. Рrofessional and communicative culture of a pre-school education establishment teacher: diagnostics of the formation level. The Actual Problems of the World Today. London : Sciemcee Publishing, 2019. Vol. 2. P. 80–98.
Ілішова О. Виховання культури міжетнічних стосунків як вектор освітнього процесу соціальних інститутів : монографія. Х. : Вид-во Іванченка І. С., 2018. 230 с.
Семеняко Ю. Б. Виховання у дітей старшого дошкільного віку основ культури використання медіапродукції : монографія. Київ : Каравела, 2020. 320 с.
- IV. Захист кандидатських дисертацій:
- ІЛІШОВА Ольга Миколаївна
Тема дисертаційного дослідження: «Виховання культури міжетнічних стосунків підлітків в позашкільних навчальних закладах» (2018 р.)
- ДОНЧЕНКО Ольга Сергіївна
Тема дисертаційного дослідження: «Розвиток професійної креативності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів засобами арт-терапії» (2018 р.)
- СЕМЕНЯКО Юлія Борисівна
Тема дисертаційного дослідження: «Виховання у дітей старшого дошкільного віку основ культури використання медіапродукції у закладах дошкільної освіти» (2019 р.)
- МОРОЗ-РЕКОТОВА Леся Вікторівна
Тема дисертаційного дослідження: «Формування професійно-комунікативної культури майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів»(2020 р.)
Отримані результати апробувалися та впроваджувалися в практику роботи закладів вищої освіти завдяки лекційним курсам, практичним та індивідуальним заняттям, методичним рекомендаціям та навчальним, методичним посібникам, програмам практикумів, тренінгів, на семінарах, науково-практичних конференціях.
Апробація результатів дослідження здійснювалась у процесі їх обговорення на науково-практичних конференціях, методичних та методологічних семінарах, публікацій наукових статей, тез.
Застосування результатів роботи, її практичний результат: результати науково-дослідної роботи використовуються в Бердянському державному педагогічному університеті при розробці освітньо-професійних програм, викладанні дисциплін циклу професійної і практичної підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта, а також можуть бути використані закладами вищої педагогічної освіти України.
Наукові видання кафедри
Семеняко Ю. Б. Виховання у дітей старшого дошкільного віку основ культури використання медіапродукції: монографія. – Київ: Каравела, 2020. – 320 с.
У монографії викладено теоретичні та методичні засади виховання у дітей старшого дошкільного віку основ культури використання медіапродукції. Схарактеризовано особливості сприйняття дітьми дошкільного віку сучасної медіапродукції. Запропоновано діагностичні методики визначення кількісних та якісних параметрів вихованості у дітей старшого дошкільного віку основ культури використання медіапродукції. Описано хід та результати експериментальної перевірки ефективності педагогічних умов виховання у дітей старшого дошкільного віку основ культури використання медіапродукції у закладах дошкільної освіти. Представляє інтерес система дидактично-методичних завдань для організованого освітнього процесу та самостійної діяльності дітей.
|
|
Мороз-Рекотова Л. В. Професійно-комунікативна культура вихователя закладу дошкільної освіти: навчальний посібник / Л. В. Мороз-Рекотова. – Харків: Видавництво Іванченка І. С., 2020. – 208 с.
Посібник містить навчально-методичні матеріали з питань професійної комунікації, висвітлює методику формування професійно-комунікативної культури майбутнього фахівця дошкільної освіти, методичні настанова із її самоактуалізації. Посібник адресований здобувачам вищої освіти спеціальності «Дошкільна освіта».
|
|
Ілішова О. М. Виховання культури міжетнічних стосунків як вектор освітнього процесу соціальних інститутів: монографія / О. М. Ілішова. – Х.: Видавництво Іванченка І. С., 2018. – 230 с.
|
|
Тельчарова О. П. Педагогіка раннього дитинства: навчально-методичний посібник / О. П. Тельчарова, Л. В. Мороз-Рекотова / За заг. ред. І. Г. Улюкаєвої. – Х. : Видавництво Іванченка І. С., 2017. – 230 с.
|
|
Кот Н. А. Фізичне виховання дітей раннього віку: навчально-методичний посібник / Н. А. Кот, Ю. Б. Семеняко. – Запоріжжя: Просвіта, 2017. – 232 с.
|
|
Мороз-Рекотова Л. В. Навчання дошкільників грамоти: в схемах і таблицях : навчально-методичний посібник / Л. В. Мороз-Рекотова. – Бердянськ : Видавець Ткачук О. В., 2017. – 234 с.
|
|
Улюкаєва І. Г. Історія дошкільної педагогіки : підручник / І. Г. Улюкаєва. – К. : Видавничий Дім «Слово», 2016. – 424 с.
|
|
Теорія та практика дошкільної освіти в сучасних експериментальних дослідженнях : монографія / Л. І. Зайцева, Н. В. Гавриш та ін. [за ред. І. Г. Улюкаєвої]. – Х. : Діса плюс, 2015. – 448 с.
|
|
Улюкаєва І. Г. Історія дошкільної педагогіки : навч. посіб. / І. Г. Улюкаєва. – Х. : Вид-во «Діса плюс», 2015. – 354 с.
|
|
Зайцева Л. І. Методика організації індивідуальної роботи в процесі формування у дітей дошкільного віку елементарної математичної компетентності : навчально-методичний посібник / Лариса Зайцева. – Бердянськ : Видавець Ткачук О. В., 2015. – 240 с.
|
|
Єськова Т. Л. Виховання працелюбності дітей дошкільного віку на заняттях з ручної праці (1917-1941 рр.) / Т. Л. Єськова. – Х. : Вид-во «Діса плюс», 2015. – 266 с.
|
|
Мороз-Рекотова Л. В. Культура мовлення та виразне читання / Л. В. Мороз-Рекотова. – Бердянськ : Видавець Ткачук О. В., 2015. – 222 с.
|
|
Інститут соціально-педагогічної та корекційної освіти. Біобібліографія / Відповід. ред. І. Г. Улюкаєва. – Х. : ФО-П Дуюнова Т. В., 2015. – 211 с. Показник присвячений публікаціям професорсько-викладацького складу Інституту соціально-педагогічної та корекційної освіти Бердянського державного педагогічного університету до 1 січня 2015 року. Уміщено відомості про основні факти біографії викладачів ІСПКО, зазначено напрями їхніх наукових досліджень, здобутки, монографії, підручники, посібники, статті. |
|
Мороз-Рекотова Л. В. Вчуся жити : морально-духовне виховання дошкільника / О. М. Каплуновська, Л. В. Мороз-Рекотова. – К. : Видавництво «Ранок», 2014. – 90 с. Посібник покликаний допомогти дорослим у вихованні цілісної особистості дитини, зокрема її духовної сфери. Мета посібника – введення дитини до культури стосунків між людьми, взаємодії з навколишнім світом, що є початковим етапом не тільки духовно-морального виховання, а й формування духовної культури особистості в подальшому житті. |
|
Улюкаєва І. Г. Історія суспільного дошкільного виховання в Україні : навчальний посібник. Вип. 4-й, доп. / І. Г. Улюкаєва. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХ1, 2013. – 240 с. У навчальному посібнику подано історію суспільного дошкільного виховання в Україні в кінці ХІХ – на початку ХХ століття, у роки Української Народної Республіки (1917-1919 рр.), у 20-30 роки, а також у період з 1943 по 2010 роки. Навчальний посібник рекомендовано студентам вищих педагогічних навчальних закладів |
|
Формування дослідницької культури старших дошкільників у проектній діяльності : метод. реком. / О. Каплуновська, П. Завада, Л. Мороз-Рекотова, О. Борзенкова, Н. Ружина, О. Єрлик. – Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2013. – 56 с.
У методичних рекомендаціях запропоновано алгоритм організації та запровадження в систему роботи педагогічного колективу дошкільного навчального закладу проектної діяльності дітей старшого дошкільного віку, що ґрунтується на наукових твердженнях російського психолога, спеціаліста з психології дошкільної освіти, доктора психологічних наук, професора М. Є. Веракси.
|
|
Зайцева Л. І. Формування у старших дошкільників науково-практичного досвіду в сфері природо-предметного довкілля (теоретико-методичний аспект) : монографія / Л. І. Зайцева. – Мелітополь : ТОВ «Видавничий будинок ММД», 2012. – 382 с.
У монографії досліджено стан проблеми науково-практичного оволодіння старшими дошкільниками об’єктами природно-предметного довкілля у філософській, психолого-педагогічній науці та сучасній освітній практиці.
|
|
Зайцева Л. І. Розкриваємо таємниці довкілля: методичний посібник / Л. І. Зайцева. – Мелітополь: ТОВ «Видавничий будинок ММД», 2012. – 110 с.
У посібнику запропоновано орієнтовані конспекти занять та практичні ситуації з ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з об’єктами природно-предметного довкілля. Заняття складені на основі «Базового компонента дошкільної освіти в Україні», Базової державної програми «Я у Світі» та з урахуванням гуманістичних засад навчання дітей дошкільного віку: діяльнісного, компетентнісного, інтегрованого підходів.
|
|
Зайцева Л. І. Формування логіко-математичної компетентності дітей 4-го року життя : навчально-методичний посібник / Лариса Іванівна Зайцева. – Мелітополь: Видавничий будинок ММД, 2012. – 151 с.
У посібнику запропоновано профільну програму формування логіко-математичної компетентності, орієнтовні конспекти занять та практичні ситуації з логіко-математичного розвитку для дітей 4-го року життя, складені з урахуванням двох рівнів логіко-математичного розвитку (базового та високого) на основі Базового компонента дошкільної освіти України та гуманістичних засад логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку: діяльнісного, компетентнісного, індивідуально-диференційованого підходів. У комплекті з посібником рекомендується використовувати робочий зошит «Математична скринька».
|
|
Зайцева Л. І. Формування логіко-математичної компетентності дітей 5-го року життя : навчально-методичний посібник / Лариса Іванівна Зайцева. – Мелітополь: Видавничий будинок ММД, 2012. – 163 с.
У посібнику запропоновано профільну програму формування логіко-математичної компетентності, орієнтовні конспекти занять та практичні ситуації з логіко-математичного розвитку для дітей 5-го року життя, складені з урахуванням двох рівнів логіко-математичного розвитку (базового та високого) на основі Базового компонента дошкільної освіти України та гуманістичних засад логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку: діяльнісного, компетентнісного, індивідуально-диференційованого підходів. У комплекті з посібником рекомендується використовувати робочий зошит «Математична скринька».
|
|
Зайцева Л. І. Формування логіко-математичної компетентності дітей 6-го року життя : навчально-методичний посібник / Лариса Іванівна Зайцева. – К: ТОВ «Праймдрук», 2012. – 191 с.
У посібнику запропоновано профільну програму формування логіко-математичної компетентності, орієнтовні конспекти занять та практичні ситуації з логіко-математичного розвитку для дітей 6-го року життя, складені з урахуванням двох рівнів логіко-математичного розвитку (базового та високого) на основі Базового компонента дошкільної освіти України та гуманістичних засад логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку: діяльнісного, компетентнісного, індивідуально-диференційованого підходів. У комплекті з посібником рекомендується використовувати робочий зошит «Математична скринька».
|
|
Зайцева Л. І. Математична скринька: Робочий зошит для дітей 3 – 4 років / Лариса Іванівна Зайцева. – Мелітополь: Видавничий будинок ММД, 2012, 2012. – 76 с.
Робочий зошит «Математична скринька» є додатком до навчально-методичного посібника «Формування логіко-математичної компетентності дітей 4-го року життя». |
|
Зайцева Л. І. Математична скринька: Робочий зошит для дітей 4 – 5 років / Лариса Іванівна Зайцева. – Мелітополь: Видавничий будинок ММД, 2012, 2012. – 76 с.
Робочий зошит «Математична скринька» є додатком до навчально-методичного посібника «Формування логіко-математичної компетентності дітей 5-го року життя». |
|
Зайцева Л. І. Математична скринька: Робочий зошит для дітей 5 – 6 років / Лариса Іванівна Зайцева. – Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2013. – 112 с.
Робочий зошит «Математична скринька» є додатком до навчально-методичного посібника «Формування логіко-математичної компетентності дітей 6-го року життя». |
|
Комунікативно-мовленнєвий супровід професійної підготовки майбутніх фахівців півдня України [колективна монографія] / А. М. Богуш, Ж. Д. Горіна, Л. І. Казанцева, О. І. Кисельова, О. В. Ковтун, О. М. Руснак, О. С. Трифонова, М. П. Черкасов / За загальною редакцією академіка А. М. Богуш. – Одеса: Видавництво ТОВ «Лерадрук», 2012. – 268 с.
У монографії представлено проблему комунікативно-мовленнєвого супроводу професійної підготовки майбутніх фахівців півдня України у різних фахових галузях: майбутніх педагогів, вихователів, логопедів, авіаторів. Висвітлено теоретичні засади формування полікультурного простору України, питання його специфіки та соціомовленнєвого середовища в полікультурному просторі південно-східного регіону України; подано соціолінгвістичний аналіз мовної ситуації півдня України та проаналізовано формування мовної особистості і художньо образного мовлення.
|
|
Міжнародні педагогічні студії: проблеми довкілля в сучасній освіті // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету; [укладач І. Г. Улюкаєва]. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2012. – С. 266–270.
У збірнику друкуються статті, що містять результати наукових досліджень вітчизняних і зарубіжних вчених, присвячених різноманітним проблемам педагогіки та психології дошкільного дитинства. |
|
Улюкаєва І. Г. Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки в Україні : навчальний посібник/ І. Г. Улюкаєва. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2011. – 213 с.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. |
|
Улюкаєва І. Г. Історія суспільного дошкільного виховання в Україні : навчальний посібник. Вид. 3-е, доп. / І. Г. Улюкаєва. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХ1, 2011. – 238 с.
|
|
Теорія та практика оновлення сучасної дошкільної освіти:
Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (16-17 вересня 2010 р.) / Бердянський державний педагогічний університет; укладач І. Г. Улюкаєва. – Донецьк : вид-во «Ноулідж», 2010. – 220 с. |
|
Омеляненко А. В. Навчання дітей старшого дошкільного віку складати розповіді-роздуми: монографія/ Алла Омеляненко. – Донецьк: Юго-Восток, 2009. – 196 с.
У монографії досліджувалась проблема навчання дітей старшого дошкільного віку складати розповіді-роздуми. Представлено методику навчання дітей дошкільного віку складати розповіді-роздуми. Визначено педагогічні умови за яких навчання старших дошкільників складати розповіді роздуми відбуватиметься ефективніше. Виявлено критерії та охарактеризовано рівні сформованості вмінь старших дошкільників складати розповіді-роздуми. Встановлено послідовні стадії формування вмінь дітей старшого дошкільного віку складати розповідь-роздум та тенденції, що спостерігались у процесі навчання дітей старшого дошкільного віку складати розповіді-роздуми. Видання адресовано науковцям, магістрантам, аспірантам, студентам педагогічних ВНЗ, вихователям ДНЗ, батькам. |