Наука
Наукова діяльність кафедри психології
З 2022 року кафедра психології працює над комплексною науково-дослідною темою «Психологічне проєктування життєвої компетентності сучасної молоді» (реєстраційний номер 0122U000276).
Обгрунтування теми. Розвиток життєвої компетентності особистості виступає умовою як її успішної життєдіяльності, так і конструктивного перетворення та гармонійного розвитку суспільства. Однак, більшість з молодих людей відчувають неготовність до власного життєвого вибору, не мають необхідного життєвого досвіду: їм бракує базових побутових, економічних, правових, психологічних, соціокультурних знань та вмінь. Тому, актуальнoю прoблемoю сучаснoї психологічної теoрiї та практики є фoрмування життєвої кoмпетентності особистості протягом її життя.
Життєва компетентність – це система здатностей особистості, яка, через ефективне розв’язання життєвих проблем, своєчасне визначення і вирішення складних життєвих завдань, забезпечує її продуктивне життєве самовизначення, самоздійснення та оптимальну організацію життєвого шляху.
Життєва компетентність виступає як потенціал розвитку особистості у розгортанні її життєвого шляху, тісно пов’язана з поняттями «зрілість», «готовність до виявлення соціальної активності», «індивідуальний стиль життя».
Структурною одиницею життєвої компетентності є компетенція (або здатність). Компетентна людина здатна зберігати, оптимально відтворювати і розвивати себе та своє життя, успішно діяти в різних життєвих ситуаціях, вирішувати складні життєві проблеми, досягати успіхів, забезпечувати успішну самореалізацію. Розвиток життєвої компетентності надає можливості людині завчасно оцінювати наслідки своїх дій та моделювати їх на тривалу перспективу. Тому, актуальним вбачається питання проєктування життєвої компетентності особистості.
Мета роботи: теоретично обґрунтувати та експериментально дослідити особливості психологічного проєктування життєвої компетентності сучасної молоді; розробити програму формування структурних складових життєвої компетентності сучасної молоді.
Основні завдання:
- дослідження теоретичних, прикладних і практичних аспектів проблеми психологічного проєктування життєвої компетентності особистості;
- обґрунтування загальних понять, теоретичних положень, аналіз провідних концепцій;
- розробка та обґрунтування моделі життєвої компетентності як потенціалу особистості;
- емпіричні дослідження складових життєвої компетентності особистості у юнацький період.
Наукові гуртки і проблемні групи
У 2024 році на кафедрі психології продовжують працювати такі наукові гуртки та проблемні групи:
- Етика в професійній практиці психолога.
Мета – дослідження етичних проблем у роботі психолога з різними категоріями клієнтів (батьки, сімейні пари, діти та підлітки); розкриття етичних аспектів психологічної корекції і терапії; формування здатності аналізувати та оцінювати етичну ситуацію в роботі з особливими клієнтами. - Формування професійних компетентностей майбутніх психологів.
Мета – підвищення рівня наукової підготовки здобувачів вищої освіти; формування інтересу й потреби до наукової творчості; розвиток творчого мислення та наукової самостійності; формування професійної компетентності. - Проблема впливу гендерних стереотипів на професійну ідентифікацію молоді.
Мета – дослідження впливу гендерних стереотипів на сприйняття соціальних ролей студентською спільнотою; дослідження поглядів, думок та переконань молодих людей щодо гендерної рівності; визначення впливу гендерних стереотипів на професійну орієнтацію молоді; ідентифікація уявлень молодих людей про сучасні професії та стратегії зайнятості у регіоні Приазов’я.
Наукові заходи
30 листопада 2022 року кафедрою психології організовано та проведено Всеукраїнську науково-практичну інтернет-конференцію «Формування життєвої компетентності особистості в освітньому, психологічному, соціокультурному вимірах» за наступними напрямами роботи:
- Феномен життєвої компетентності особистості в царині наукового пізнання.
- Сучасні освітні можливості формування життєвої компетентності здобувачів вищої освіти в умовах війни.
- Проблема формування життєво необхідних компетенцій молодших школярів у період воєнного стану.
- Сучасні тенденції та пріоритети психологічного проєктування життєвої компетентності молоді в складних ситуаціях життя.
- Теорія і практика формування життєвої компетентності дітей з особливими потребами.
- Траєкторія формування здоров’язбережувальної компетентності як складової життєвої компетентності особистості в ситуації невизначеності.
За результатами проведення конференції видано електронний збірник матеріалів «Формування життєвої компетентності особистості в освітньому, психологічному, соціокультурному вимірах» (https://drive.google.com/drive/folders/1dvWJUqTLJPUy3Tu2IPrKCaR2mBYSDwc1 ).
09 березня 2023 року кафедрою психології організовано та проведено І тур Всеукраїнської студентської олімпіади з психології, в якій брали участь здобувачі першого рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв спеціальності 053 Психологія.
Учасники олімпіади виконували чотири типи завдань:
- Тестові завдання на вибір.
- Тестові завдання на встановлення відповідності.
- Розробка наукового апарату експериментального дослідження за темою.
- Творче завдання: розробка профорієнтаційного постеру: «Чому я обрав(ла) професію психолога?» (розкриття сутності професії психолога, мотиви обрання даного фаху, заклик до майбутніх абітурієнтів щодо вступу на цю спеціальність, пояснення можливостей професії психолога).
Переможці І туру Всеукраїнської студентської олімпіади з психології отримали нагороди у вигляді сертифікатів із зазначенням балів-бонусів, які враховуються під час семестрового контролю навчальних досягнень здобувачів вищої освіти спеціальності 053 Психологія.
Навчальні посібники викладачів кафедри психології