Бердянський державний педагогічний університет

Приймальна ректора:

bdpu.zp@gmail.com
rector_bdpu@ukr.net
0612891206

Адреса:

Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Шмідта, 4 Тимчасово переміщений до: м. Запоріжжя, вул. Жуковського, 66

Наука

Наукова діяльність кафедри психології

З 2022 року кафедра психології працює над комплексною науково-дослідною темою «Психологічне проєктування життєвої компетентності сучасної молоді» (реєстраційний номер 0122U000276).

 

Обгрунтування теми. Розвиток життєвої компетентності особистості виступає умовою як її успішної життєдіяльності, так і конструктивного перетворення та гармонійного розвитку суспільства. Однак, більшість з молодих людей відчувають неготовність до власного життєвого вибору, не мають необхідного життєвого досвіду: їм бракує базових побутових, економічних, правових, психологічних, соціокультурних знань та вмінь. Тому, актуальнoю прoблемoю сучаснoї психологічної теoрiї та практики є фoрмування життєвої кoмпетентності особистості протягом її життя.
Життєва компетентність – це система здатностей особистості, яка, через ефективне розв’язання життєвих проблем, своєчасне визначення і вирішення складних життєвих завдань, забезпечує її продуктивне життєве самовизначення, самоздійснення та оптимальну організацію життєвого шляху.
Життєва компетентність виступає як потенціал розвитку особистості у розгортанні її життєвого шляху, тісно пов’язана з поняттями «зрілість», «готовність до виявлення соціальної активності», «індивідуальний стиль життя».
Структурною одиницею життєвої компетентності є компетенція (або здатність). Компетентна людина здатна зберігати, оптимально відтворювати і розвивати себе та своє життя, успішно діяти в різних життєвих ситуаціях, вирішувати складні життєві проблеми, досягати успіхів, забезпечувати успішну самореалізацію. Розвиток життєвої компетентності надає можливості людині завчасно оцінювати наслідки своїх дій та моделювати їх на тривалу перспективу. Тому, актуальним вбачається питання проєктування життєвої компетентності особистості.

 

Мета роботи: теоретично обґрунтувати та експериментально дослідити особливості психологічного проєктування життєвої компетентності сучасної молоді; розробити програму формування структурних складових життєвої компетентності сучасної молоді.

 

Основні завдання:

  • дослідження теоретичних, прикладних і практичних аспектів проблеми психологічного проєктування життєвої компетентності особистості;
  • обґрунтування загальних понять, теоретичних положень, аналіз провідних концепцій;
  • розробка та обґрунтування моделі життєвої компетентності як потенціалу особистості;
  • емпіричні дослідження складових життєвої компетентності особистості у юнацький період.

 

Наукові гуртки і проблемні групи

У 2024 році на кафедрі психології продовжують працювати такі наукові гуртки та проблемні групи:

  1. Етика в професійній практиці психолога.
    Мета – дослідження етичних проблем у роботі психолога з різними категоріями клієнтів (батьки, сімейні пари, діти та підлітки); розкриття етичних аспектів психологічної корекції і терапії; формування здатності аналізувати та оцінювати етичну ситуацію в роботі з особливими клієнтами.
  2. Формування професійних компетентностей майбутніх психологів.
    Мета – підвищення рівня наукової підготовки здобувачів вищої освіти; формування інтересу й потреби до наукової творчості; розвиток творчого мислення та наукової самостійності; формування професійної компетентності.
  3. Проблема впливу гендерних стереотипів на професійну ідентифікацію молоді.
    Мета – дослідження впливу гендерних стереотипів на сприйняття соціальних ролей студентською спільнотою; дослідження поглядів, думок та переконань молодих людей щодо гендерної рівності; визначення впливу гендерних стереотипів на професійну орієнтацію молоді; ідентифікація уявлень молодих людей про сучасні професії та стратегії зайнятості у регіоні Приазов’я.

 

Наукові заходи

30 листопада 2022 року кафедрою психології організовано та проведено Всеукраїнську науково-практичну інтернет-конференцію «Формування життєвої компетентності особистості в освітньому, психологічному, соціокультурному вимірах» за наступними напрямами роботи:

 

  1. Феномен життєвої компетентності особистості в царині наукового пізнання.
  2. Сучасні освітні можливості формування життєвої компетентності здобувачів вищої освіти в умовах війни.
  3. Проблема формування життєво необхідних компетенцій молодших школярів у період воєнного стану.
  4. Сучасні тенденції та пріоритети психологічного проєктування життєвої компетентності молоді в складних ситуаціях життя.
  5. Теорія і практика формування життєвої компетентності дітей з особливими потребами.
  6. Траєкторія формування здоров’язбережувальної компетентності як складової життєвої компетентності особистості в ситуації невизначеності.

 

За результатами проведення конференції видано електронний збірник матеріалів «Формування життєвої компетентності особистості в освітньому, психологічному, соціокультурному вимірах» (https://drive.google.com/drive/folders/1dvWJUqTLJPUy3Tu2IPrKCaR2mBYSDwc1 ).

 

09 березня 2023 року кафедрою психології організовано та проведено І тур Всеукраїнської студентської олімпіади з психології, в якій брали участь здобувачі першого рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв спеціальності 053 Психологія.

 

Учасники олімпіади виконували чотири типи завдань:

  1. Тестові завдання на вибір.
  2. Тестові завдання на встановлення відповідності.
  3. Розробка наукового апарату експериментального дослідження за темою.
  4. Творче завдання: розробка профорієнтаційного постеру: «Чому я обрав(ла) професію психолога?» (розкриття сутності професії психолога, мотиви обрання даного фаху, заклик до майбутніх абітурієнтів щодо вступу на цю спеціальність, пояснення можливостей професії психолога).

 

Переможці І туру Всеукраїнської студентської олімпіади з психології отримали нагороди у вигляді сертифікатів із зазначенням балів-бонусів, які враховуються під час семестрового контролю навчальних досягнень здобувачів вищої освіти спеціальності 053 Психологія.

 


 

Навчальні посібники викладачів кафедри психології

 

 

Співак Л.М. Діагностика і корекція «Я-концепції» молодших школярів з низьким рівнем навчальних досягнень: навч. посібник. 2-ге вид. Київ : Каравела, 2011. 224 с.

 

Навчальний посібник містить курс лекцій з діагностики і корекції «Я-концепції» молодших школярів з низьким рівнем навчальних досягнень, запитання для програмованого контролю знань. До практичної частини посібника ввійшли методи і методики діагностики та корекції «Я-концепції» молодших школярів з низьким рівнем навчальних досягнень, тестові завдання для контролю і самоконтролю, орієнтовні питання до модульної контрольної роботи, теми доповідей і рефератів, питання для самостійного опрацювання, словник, список використаної та рекомендованої літератури. Навчальний посібник рекомендований студентам психологічних і педагогічних спеціальностей. Може стати у нагоді практичним психологам і викладачам закладів вищої освіти.

 

 

 

Савицька О.В., Співак Л.М. Етнопсихологія : навч. посібник. 3-є вид. Київ : Каравела, 2016. 264 с.

 

Зміст посібника добирався з урахуванням актуальних питань етнопсихології та розкриває феноменологію і сутність етнічної ідентичності, етнічної свідомості та самосвідомості, прояв етнопсихологічних особливостей особистості, етнопсихологічні функції культури, чинники, типологію і способи розв‘язання міжетнічних конфліктів. До практичної частини посібника ввійшли методичні рекомендації та система практичних завдань, тести, глосарій, іменний і предметний покажчики, список рекомендованої та використаної літератури. Посібник адресований студентам психологічних спеціальностей, магістрам, викладачам і практичним психологам.

 

 

 

Етнопсихологія. Психодіагностичний практикум. Хрестоматія : навч. посібник / уклад. Османова А.М., Співак Л.М. Київ : університет «Україна», 2023. 128 с.

 

В навчальному посібнику презентовано основні методи психодіагностики параметрів етнічної ідентичності та психологічних чинників її розвитку, хрестоматійний матеріал, тестові завдання для контролю і самоконтролю знань, орієнтовні питання для підсумкового контролю знань, глосарій, список рекомендованої та використаної літератури. Навчальний посібник пропонується здобувачам вищої освіти, а також усім, хто цікавиться питаннями етнопсихології.

 

 

 

Співак Л.М. Психологія розвитку національної самосвідомості особистості в юнацькому віці : монографія. Кам‘янець-Подільський : ТОВ «Друкарня Рута», 2015. 300 с.

 

Монографію присвячено теоретико-методологічному та практичному вивченню психологічних засад розвитку національної самосвідомості особистості юнацького віку, що здійснено в руслі авторського інтегративно-ціннісного підходу. Логіка дослідження надала змогу виявити специфіку розвитку національної самосвідомості у національному просторі особистості як представника нації та психологічні особливості генези компонентів національної самосвідомості особистості в юності. Для психологів, освітян, усіх, кого цікавить проблема розвитку національної самосвідомості особистості юнацького віку.

 


 

 

Трансформація життєвих перспектив особистості : колективна монографія / за заг. ред. Горецької О.В. Х. : Видавництво Іванченка І.С., 2021. 264 с.

 


 

Черезова І.О. Психологічна експертиза: навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів] / І.О. Черезова. – Бердянськ, БДПУ, 2018.- 260 с.

 

У навчальному посібнику висвітлюються теоретичні та методологічні основи психологічної експертизи як актуальної фоми соціальної практики. Розкриваються технологія проведення, методичний інструментарій та сфери застосування психологічної експертизи.

Посібник складається з трьох розділів, зокрема: «Вступ до психологічної експертизи», «Технологія проведення психологічної експертизи», «Сфери застосування психологічної експертизи». Також посібник містить тестові завдання, короткий термінологічний словник, список рекомендованої літератури та додатки, що сприятиме ефективній підготовці майбутнього фахівця до професійної діяльності.

Для студентів вищих навчальних закладів.

 

 

Геронтопсихологія : навчальний посібник для студентів спеціальності 053 Психологія / Олена Горецька. – Х. : Видавництво Іванченка  І. С., 2017. – 210 с.

 

Навчальний посібник вміщує основний матеріал для опанування курсу «Геронтопсихологія» і включає матеріали лекційних і практичних занять, завдання для самостійної роботи з методичними рекомендаціями щодо їх опрацювання, тестові завдання за темами, питання для самоконтролю, список літератури.

У навчальному посібнику «Геронтопсихологія» висвітлюються актуальні проблеми психології людини похилого віку. Проаналізовано сучасний стан геронтопсихології в системі наук; визначено психофізіологічні особливості людей похилого віку; розглянуто соціально-психологічні проблеми осіб літнього віку, зміст та методи соціально-психологічної роботи з цією віковою категорією.

Навчальний посібник орієнтовано на студентів, які навчаються за спеціальністю 053 Психологія.

 

 

Колпакчи О.С. Арт-терапія: курс лекцій : навчальний посібник / О.С. Колпакчи. – Бердянськ : БДПУ, 2017. – 367 с.

 

У навчальному посібнику розкрито сутність новітнього напряму наукової та практичної діяльності – арт-терапії. В посібнику розглядаються культурні передумови, історія становлення арт-терапії як методу терапевтичної практики, її можливості, механізми корекційного впливу мистецтва на людину. Аналізуються основні особливості та етапи арт-терапевтичного процесу, описуються різні форми арт-терапії, її основні техніки і напрями. У посібнику представлені різні види арт-терапії, які можуть застосовуватися з різними віковими категоріями для вирішення завдань корекції, реабілітації, профілактики і розвитку.

Видання адресоване студентам, психологам, тим, хто цікавиться питаннями використання арт-терапії в цілях творчого самовираження, самопізнання і оздоровлення.

 

 

Засоби діагностики навчальних досягнень студентів напряму підготовки 6.030103 Практична психологія / За заг. ред.. О.В. Горецької. – Бердянськ : Видавець Ткачук О.В., 2017. – 416 с.

 

Засоби діагностики навчальних досягнень студентів спеціальності 6.030103 Практична психологія включають тестові завдання закритої та відкритої форм з фахових дисциплін психологічного циклу, складені згідно з Галузевими стандартами вищої освіти та за вимогами кредитно-трансферної системи навчання.

Розробники: О.В. Горецька, Л.Р. Кашкарьова, Т.П. Малихіна, Н.В. Жук, І.О. Черезова, М.І. Дорошенко, О.В. Карапетрова, В.В. Чумак, О.В. Фролова, М.М. Кідалова, Н.І. Сердюк, О.С. Колпакчи.

 

 

Черезова І.О. Психологія життєвих криз особистості: навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів] / І.О. Черезова. – Бердянськ, БДПУ, 2016. – 195 с.

 

У навчальному посібнику визначається сутність, природа, стадії, типи та класифікація життєвих  криз особистості, виокремлюється типологія ставлень людини до кризової ситуації, розкриваються завдання, принципи та етичні засади кризового консультування. Акцент ставиться на використанні класичних та новітніх психотехнік з метю конструктивного подолання особистістю життєвих криз.

Посібник складається з теоретичного та практичного курсів, містить зразки тестового контролю, короткий термінологічний словник, список рекомендованої літератури для самостійного опрацювання, питання для самоперевірки та самоконтролю. Подані методики діагностування кризових станів особистості допоможуть студентові зрозуміти внутрішній світ людини, що переживає життєву кризу, та сприятимуть ефективній підготовці майбутнього фахівця до професійної діяльності.

Для студентів вищих навчальних закладів.

 


 

Психологія у питаннях і відповідях. Том І : навчальний посібник для студентів денної та заочної форм навчання спеціальності 053 Психологія / Колектив авторів за заг. ред. Л.Р. Кашкарьової : Н.В. Жук, Л.Р. Кашкарьова, Т.П. Малихіна, І.О. Черезова. – Бердянськ : БДПУ, 2016. – 308 с.

 

У навчальному посібнику викладені основні питання з курсів «Загальна психологія», «Вікова психологія», «Педагогічна психологія», «Соціальна психологія» та рекомендації з курсу «Психодіагностика». Комплекс практичних завдань дозволить з’ясувати рівень сформованості у студентів компетентностей, що відповідають підготовці здобувачів першого рівня вищої освіти (освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр») зі спеціальності «Психологія». Виклад матеріалу у вигляді запитань і відповідей дозволить випускникам швидко і легко підготуватися до державного іспиту.

Для студентів і викладачів педагогічних вузів.

 

 

Психологія у питаннях і відповідях. Том ІІ : навчальний посібник для студентів денної та заочної форм навчання спеціальності 053 Психологія / Л.Р. Кашкарьова, Т.П. Малихіна, О.В. Карапетрова, О.С. Колпакчи. – Бердянськ : БДПУ, 2016. – 280 с.

 

У навчальному посібнику викладені основні питання з курсів «Психологічна служба в системі освіти», «Експериментальна психологія», «Диференціальна психологія», «Основи психологічного консультування», Матеріал представлено у вигляді запитань і відповідей, що дозволить студентам швидко і легко підготуватись до державного іспиту з психології.

Для студентів і викладачів педагогічних вузів.

 

 

Черезова І.О. Психологія : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів] / І.О. Черезова. – Бердянськ, БДПУ, 2015. – 278 с.

 

У навчальному посібнику розкрито загальні основи психології, вікові особливості особистості у процесі навчання та виховання, специфіку педагогічної діяльності, що має фундаментальне значення для становлення особистості майбутнього фахівця.

Посібник складається з теоретичного та практичного курсів, містить зразки тестового контролю, короткий термінологічний словник, список рекомендованої літератури для самостійного опрацювання, відомості про вчених. Подані опорні схеми та таблиці допоможуть студентові активно усвідомити і засвоїти основи загальної, вікової та педагогічної психології, зрозуміти внутрішній світ людини, що сприятиме ефективній підготовці особистості майбутнього фахівця до професійної діяльності.

Для студентів вищих навчальних закладів.

 

 

Горецька О.В. Психологія сім’ї : навчальний посібник для студентів спеціальності «Практична психологія», «Початкова освіта» / Олена Горецька, Наталя Сердюк. – Бердянськ : Видавець Ткачук О.В., 2015. – 216 с.

 

Навчальний посібник вміщує основний матеріал до опанування курсу «Психологія сім’ї» і включає п’ять тем з методичними рекомендаціями щодо їх опрацювання, зміст лекційних і практичних занять, завдання для самостійної й індивідуальної творчої роботи, питання до самоконтролю, список літератури.

Пропонується добірка діагностичних методик вивчення психологічних особливостей сучасної сім’ї.

Навчальний посібник орієнтовано на студентів педагогічних закладів, насамперед тих, які навчаються за спеціальністю «Практична психологія», «Початкова освіта».

 


 

Черезова І. О. Основи психології : навч. посіб. для студ. ВНЗ / Ірина Черезова. Бердянськ : Видавець Ткачук О.В., 2012. – 134 с.

 

У навчальному посібнику розкрито загальні основи психології, знання яких має фундаментальне значення для становлення особистості майбутнього фахівця з будь-якої галузі професійної діяльності.

Посібник складається з теоретичного та практичного курсу, містить зразки тестового контролю, короткий термінологічний словник та список рекомендованої літератури для самостійного опрацювання. Схематичне зображення та опорні конспекти допоможуть студентові усвідомити і засвоїти основи психології, зрозуміти внутрішній світ людини, що сприятиме ефективній підготовці особистості до професійної діяльності. Для студентів вищих навчальних закладів заочної форми навчання.