Результати неформальної освіти здобувачів ІІ (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво)
Сучасні здобувачі вищої освіти сьогодні реалізують своє право на освіту впродовж життя шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти, набувають і вдосконалюють професійні компетентності, зокрема опановуючи короткотривалі курси і програми на онлайн-платформах, відвідуючи вебінари, тренінги, майстер-класи тощо. Так, у рамках вивчення теми «Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени» ОК «Цифрові технології в музичній освіті» (ОПП «Середня освіта (музичне мистецтво)») здобувачі ІІ рівня вищої освіти самостійно склали Національний тест на цифрову грамотність і отримали сертифікат. Усі цифрові компетентності умовно згруповані у шість сфер, такі як основа цифрової грамотності, інформаційна та медіаграмотність, комунікація і взаємодія у цифровому суспільстві, безпека у цифровому середовище, навчання впродовж життя у цифровому суспільстві. Слід відмітити, що рівень володіння цифровими компетентностями студентів виявився не нижче середнього. Також здобувачі вищої освіти взяли активну участь у навчальному тренінгу «Створення бек-треків за допомогою штучного інтелекту», тренером якого виступила Людмила АРИСТОВА, докторка філософії в галузі освіти, доцентка кафедри музичного мистецтва Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського. Студенти набули практичних умінь використання застосунків ШІ в професійній сфері. Це сприяло більше детальному вивченню цифрових інструментів для подальшої освітньої діяльності.Особливого значення під час здобуття ступеня магістра набуває наукова діяльність, а саме написання кваліфікаційної роботи, наукових тез, статей та інш. Здобувачам спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) було запропоновано прослухати на онлайн-платформі Prometheus курс «Академічна доброчесність: онлайн-курс для викладачів», який включає теоретичні аспекти поняття академічної доброчесності та фактори, які впливають на культуру академічної доброчесності здобувачів вищої освіти. Магістранти Микола Барболін, Антон Багрін, Андрій Максименко та Юлія Хомишак опанували запропоновані шість модулів і отримали сертифікати.Здобувачі вищої освіти підкріплюють свої професійні знання, відвідуючи семінари, проходять підвищення кваліфікації. Так, Барболін Микола пройшов підвищення кваліфікації (дистанційно) за видом «семінар» «Дистанційний формат в роботі з учнями в мистецькій школі – подолання проблем», а також успішно закінчив онлайн-курс «Єдина країна: становлення національної ідентичності».
Отже, наші студенти використовують можливості неформальної освіти для опанування нових знань, практичних навичок для особистісного розвитку й самореалізації в професійній діяльності.
Сьогодні в академічних колах активно обговорюються питання залучення студентів до неформальної та інформальної освіти. Ще кілька років тому ми, здається, не знали таких назв, а зараз вони включені до нашого лексикону і навіть закріплені на законодавчому рівні. Так, у статті 8 Закону України «Про освіту» наголошується: «Особа реалізує своє право на освіту впродовж життя шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти. Держава визнає ці види освіти, створює умови для розвитку суб’єктів освітньої діяльності, що надають відповідні освітні послуги, а також заохочує до здобуття освіти всіх видів».
На шляху до реалізації прав студентів на отримання освіти всіх видів та формування індивідуальної освітньої траєкторії у ЗВО кафедрою теорії та методики навчання мистецьких дисциплін БДПУ, за ініціативи гаранта ОП «Середня освіта (музичне мистецтво та англійська мова)» доцентки Віри Бурназової, було проведено інформаційний захід, мета якого – дати відповідь на питання: «Як поєднати формальну, неформальну та інформальну освіту?»
Означений захід для студентів спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) відбувся в онлайн режимі 18 листопада у формі лекції-бесіди. Доповідь і презентацію підготував кандидат педагогічних наук, доцент кафедри Павло Косенко.
Присутні змогли ознайомитись із сутністю альтернативних видів освіти, їх різновидами та формами набуття, вимогами щодо процесу їх організації, законодавчими документами (загальнодержавними і внутрішніми), які регулюють порядок визнання вишами України результатів навчання, отриманих у неформальній та інформальній освіті, зокрема із «Положенням про організацію освітнього процесу в Бердянському державному педагогічному університеті». Студентам було запропоновано перелік безкоштовних онлайн ресурсів для здобуття дистанційної неформальної освіти, рекомендованих Міністерством освіти і науки України.
Павло Косенко,
кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри теорії та методики навчання мистецьких дисциплін
Світлини автора
Evin Oleksandr