Бердянський державний педагогічний університет

Приймальна ректора:

bdpu.zp@gmail.com
rector_bdpu@ukr.net
0612891206
+380960007749

Адреса:

Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Шмідта, 4 Тимчасово переміщений до: м. Запоріжжя, вул. Жуковського, 55А

Історія

Історія

Історія Бердянського державного педагогічного університету розпочинається з моменту організації у листопаді 1932 року Державного інституту соціального виховання, серед чотирьох факультетів якого був техніко-математичний факультет. У 1933 році інститут соціального виховання був реорганізований у Педагогічний інститут, а в 1934 році при ньому відкрився учительський інститут, у складі якого було утворено фізико-математичний факультет. Мета організації техніко-математичного, а згодом фізико-математичного факультету полягала у забезпеченні процесів індустріалізації країни, які вимагали значного підвищення рівня та якості підготовки молоді з природничих наук як в школі, так і закладах вищої освіти. У 1944 році під час Великої Вітчизняної війни після повернення евакуйованого інституту з Ленінабада (Душанбе) до Бердянська у складі фізико-математичного факультету було відкрито кафедру фізики. З перших років свого існування пріоритетними напрямами роботи кафедри стали: підвищення рівня матеріально-технічного забезпечення освітнього процесу, розробка і впровадження активних методів навчання фізики, застосування диференційованого та індивідуального підходів у професійній підготовці майбутніх учителів фізики. За роки свого існування кафедра фізики не раз змінювала свою назву і формат, що було пов’язано із зміною суспільного запиту на підготовку фахівців для різноманітних державних освітніх установ.
 
У 50-70 роках ХХ ст. в контексті реформування у державі природничої освіти, і зокрема підвищення наукового рівня шкільного і вузівського курсів фізики та у зв’язку з ідеєю політехнізації навчально-виховного процесу, викладачі кафедри активно працюють над розробкою та оновленням навчально-методичного забезпечення викладання базових дисциплін, забезпеченням системності і циклічності підготовки майбутніх педагогів, впровадженням широкого спектру технічних засобів навчання (діапроектор, епіпроектор, кодоскоп, кінопроектор, магнітофон, фільмоскоп тощо), поповненням фізичних лабораторій новим навчальним обладнанням. У зв’язку з реорганізацією структури інституту з 1972 по 1992 роки кафедра фізики (з назвою “кафедра фізики та інформатики”) діяла у складі факультету загально-технічних дисциплін, забезпечуючи підготовку випускників за спеціальністю “Трудове навчання та фізика”. Підвищенню фундаментальної і професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів фізики сприяло відкриття при кафедрі спеціалізованих кабінетів (радіотехніки та електроніки, технічних засобів навчання, методики навчання фізики), впровадження інформаційних технологій та ЕОМ в освітній процес, реалізація прогресивних ідей проблемного, програмованого і модульного навчання фізики, врахування передового педагогічного досвіду вчителів-новаторів.
 
Робота кафедри “фізики та інформатики” у складі фізико-математичного факультету відновилася з червня 1992 року. Кафедра забезпечувала підготовку вчителів за спеціальностями: “Фізика та інформатика”, “Математика та інформатика” і “Праця, інформатика та обчислювальна техніка”. Важливим етапом у роботі кафедри протягом 1995 – 2006 рр. стала організація на базі загальноосвітньої школи №2 м. Бердянська спеціалізованого фізико-математичного класу та викладання співробітниками курсу фізики поглибленого рівня. Учні цих класів неодноразово ставали переможцями місцевих та призерами обласних олімпіад з фізики, а згодом студентами фізико-математичного факультету БДПУ. З метою забезпечення інтеграції освітньої і наукової складових у професійній підготовці майбутніх учителів фізики, підвищення рівня їх фундаментальної і прикладної підготовки при кафедрі було відкрито навчальні лабораторії вакуумної техніки, люмінесценції, мікросхемотехніки. У зв’язку з організацією у 2007 році в Бердянському державному педагогічному університеті Науково-дослідного інституту нанотехнологій та системної інженерії відбувся поділ кафедри “загальної фізики та методики її викладання” на кафедру “фізики і методики викладання фізики” та кафедру “прикладної фізики і математичного моделювання”. Така зміна структури факультету передбачала забезпечення його подальшого розвитку в напрямку підвищення якості підготовки випускників магістратури шляхом інтеграції навчального процесу з науковими дослідженнями у галузі сучасної мікроелектроніки, фізики напівпровідників, нанотехнологій на власній експериментальній базі.
 
Традиційним у діяльності кафедри фізики стала організація і проведення на базі фізико-математичного факультету Всеукраїнських (з міжнародною участю) науково-практичних конференцій “Безперервна фізико-математична освіта: проблеми, пошуки, перспективи” (2007, 2009 рр.) та “Науково-дослідна робота в системі підготовки фахівців-педагогів у природничій, технологічній і комп’ютерній галузях” (2011, 2013 – 2021 рр.), присвячених обговоренню актуальних питань розвитку природничої освіти в Україні; шляхів ефективної реалізації інноваційних підходів та комп’ютерно-орієнтованих технологій у професійній підготовці майбутніх учителів та інженерів-педагогів; розширенню наукових зв’язків учених університету з вченими різних регіонів України та інших держав. Співорганізаторами конференцій традиційно виступали: Національна академія педагогічних наук України, Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Вища технічна школа в Катовіце (Польща), Заслужений автономний університет Пуебла (Мексика), Університет прикладних наук Йоаннеум (Австрія).
 
З 2011 року при кафедрі було відкрито аспірантуру зі спеціальності 13.00.02 – теорія і методика навчання (фізика), склад якої поповнювався передусім за рахунок кращих випускників-фізиків університету. За ініціативою викладачів кафедри у 2011 році було отримано свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації МОН України – збірника наукових праць Бердянського державного педагогічного університету “Теорія та практика навчання фізико-математичних і технологічних дисциплін”. Основний зміст збірника, що виходив протягом 2011 – 2014 рр., складали результати педагогічних досліджень науковців БДПУ та інших вищих навчальних закладів України з теорії та методики навчання фізико-математичних і технологічних дисциплін. У зв’язку з відкриттям у 2011 р. в БДПУ спеціалізованої вченої ради К 18.053.01 із захисту кандидатських, а згодом і докторських дисертацій зі спеціальностей 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика) та 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти, викладачі кафедри приймали активну участь у рецензуванні та опонуванні дисертаційних праць.
 
Кафедра фізики та методики навчання фізики була створена шляхом об’єднання двох кафедр – кафедри фізики та частково кафедри методики викладання фізико-математичних дисциплін та інформаційних технологій у навчанні у 2016 році. На сучасному етапі кафедра є випускаючою для здобувачів першого і другого рівнів вищої освіти (бакалаврів і магістрів) за спеціальностями “014.08 Середня освіта (фізика)” та “105 Прикладна фізика та наноматеріали”. Головним пріоритетом у роботі кафедри є забезпечення підготовки конкурентоспроможних фахівців з високим рівнем професійної компетентності, соціальної відповідальності та інтелектуальної активності, здатних до професійно-педагогічної діяльності у сучасному закладі загальної середньої освіти, розв’язування складних спеціалізованих задач і практичних проблем, у тому числі науково-дослідницького та інноваційного характеру. Реалізації зазначеної освітньої мети сприяє: викладання нормативних і варіативних навчальних дисциплін, що забезпечують базову фундаментальну і методичну підготовку майбутніх учителів фізики з використанням системи навчального фізичного експерименту та сучасних інформаційних технологій на базі спеціалізованих кабінетів і навчальних лабораторій; цілеспрямована і систематична науково-методична діяльність співробітників кафедри з покращення якості освітнього процесу та власного професійного рівня; керівництво навчальною і виробничою практиками, курсових і кваліфікаційних магістерських робіт здобувачів, підготовка кращих з них до Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з природничих, технічних і гуманітарних наук; організація роботи наукових семінарів, студентських проблемних груп і гуртків; організація і проведення підготовчих курсів та олімпіад з фізики; регулярна участь викладачів кафедри у роботі методоб’єднань учителів фізики міста Бердянська; організація та участь у різноманітних навчально-пізнавальних (Брейн-ринг, КВК, інтелектуальні турніри тощо) та виховних заходах університету із залученням студентів факультету і школярів закладів загальної середньої освіти м. Бердянська.
Сьогодні на кафедрі працюють 9 осіб, з них: 3 професори, 2 доценти, 1 старший викладач, 1 асистент, 1 молодший науковий співробітник, 1 старший лаборант. Загальний напрямок наукових досліджень викладачів і співробітників кафедри у межах комплексної теми “Теоретико-методичні засади фундаментальної підготовки майбутніх учителів фізики і фахівців у галузі наноматеріалознавства до професійної діяльності” пов’язаний з удосконаленням методик викладання нормативних і варіативних навчальних дисциплін та актуальними дослідженнями в галузі фізики напівпровідників і нанотехнологій. Викладачі кафедри є авторами цілого ряду підручників, монографій, навчально-методичних посібників (у тому числі й з грифом МОН України), численних патентів і винаходів, публікацій у вітчизняних фахових і престижних міжнародних наукометричних виданнях; керівниками держбюджетних тем і грантових проектів, членами спеціалізованих вчених рад, рецензентами та опонентами дисертаційних праць, стипендіатами Кабінету Міністрів України для молодих учених, переможцями різноманітних міжнародних і всеукраїнських творчих наукових конкурсів. У різний час кафедра успішно співпрацює з Інститутом напівпровідників імені В.Є.Лашкарьова Національної Академії наук України, Національною академією педагогічних наук України (відділення загальної середньої освіти і цифровізації освітніх систем), Харківським політехнічним університетом, Інститутом фізики ім. Б.І.Степанова НАН Білорусі, фізико-хімічною лабораторією технологічного університету в Тунісі, політехнічним університетом Валенсії, науково-дослідницьким центром при Національному політехнічному інституті Мексики. У грудні 2020 року кафедра фізики та методики навчання фізики стала ініціатором проведення І Міжнародної науково-практичної конференції “Наука. Інновації. Якість”, присвяченої обговоренню тенденцій розвитку сучасної фізичної науки, природничої освіти та інформаційних технологій, актуальних питань матеріалознавства, енергетики, нанотехнологій, підготовки фахівців відповідних галузей.
 
Сьогодні кафедра фізики забезпечує викладання таких обов’язкових і варіативних навчальних дисциплін: вступ до фаху, загальна фізика, теоретична фізика, методика навчання фізики, історія і методологія фізики, фізика твердого тіла, фізика напівпровідників, радіотехніка, матеріали електронної техніки, методи математичної фізики, астрономія та методика навчання астрономії, сучасні технології навчання фізики, наноматеріали та методи їх дослідження, еволюція фізичної картини світу, основи наукових досліджень та ін. На факультеті фізико-математичної, комп’ютерної і технологічної освіти БДПУ викладачі кафедри викладають фізику також здобувачам таких спеціальностей: 014.04 Середня освіта (математика), 014.09 Середня освіта (інформатика), 014.10 Середня освіта (трудове навчання і технології), 015.39 Цифрові технології, 015.33 Енергетика, електротехніка та електромеханіка. Викладання зазначених вище дисциплін на основі особистісно орієнтованого, діяльнісного і компетентнісного підходів з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема ZOOM, Moodle, Google-сервісів та ін., спрямовано на здобуття майбутніми фахівцями грунтовної фундаментальної підготовки відповідно до державних нормативних вимог, необхідної для успішної професійної діяльності не тільки у закладах загальної середньої освіти, але й на виробництві, державних і приватних підприємствах. Географічно регіон, в якому сьогодні працюють випускники кафедри фізики та методики навчання фізики не обмежується рамками Запорізької, Донецької, Дніпропетровської областей та Криму. Певна кількість з них здійснює успішну професійну і наукову кар’єру за межами України.
 
З великою повагою і подякою працівники кафедри згадують своїх колег-ветеранів: В.Г.Афоніна, А.К.Волошину, Р.І.Свіцу, П.П.Федоренка, Г.О.Шишкіна. Колектив кафедри фізики та методики навчання фізики й нині продовжує активну діяльність з фундаментальної підготовки майбутніх учителів фізики і фахівців у галузі нанотехнологій, забезпечуючи їх професійне зростання в інтересах особистості, суспільства і держави; з оптимізмом дивиться у майбутнє і завжди радий бачити нових абітурієнтів.
 

 

Завідувачі кафедри фізики:

  • Сиромятніков Олексій Афанасійович (1944-1960; 1970-1980)
  • Григоров Кузьма Васильович (1960-1965)
  • Ставрулов Георгій Михайлович (1965-1967; 1984-1987)
  • Тухватуллин Раіф Сафуілович (1967-1970)
  • Гончаренко Ігор Борисович (1980-1984)
  • Надєжда Борис Пантелєєвіч (1987-1990)
  • Котляревський Марк Борисович (1990-1993)
  • Гур’янов Віталій Григорович (1993-1997)
  • Кідалов Валерій Віталійович (1999-2007, 2011-2020)
  • Сичікова Яна Олександрівна (2020 -2021)
  • Школа Олександр Васильович (з 2022 р.)