Звітуємося про наукову діяльність: обрії та перспективи
15 травня 2023 року стартував щорічний Фестиваль наук, який не тільки об’єднує різні покоління дослідників України, а й дозволяє представити результати власних надбань і зацікавити науковими пошуками майбутніх фахівців.
Не залишилися осторонь цієї події і викладачі кафедри початкової освіти БДПУ. Так, минулого тижня відбулося засідання секції, що проводилося у форматі круглого столу під назвою «Вивчаємо наукову спадщину академіка О.Я. Савченко». Учасників зустрічі привітали декан ФППОМ, докторка педагогічних наук, професорка Людмила КОВАЛЬ і завідувачка кафедри, кандидатка педагогічних наук, доцентка Лада ЧЕМОНІНА, які відзначили високий науковий рейтинг кафедри, констатували потужність наукового доробку кожного викладача, окреслили коло нагальних наукових проблем і анонсували заходи Фестивалю наук-2023.
За ініціативи декана ФППОМ докторки педагогічних наук, професорки Людмили КОВАЛЬ, стрижневою подією названого вище заходу стала відеоподорож «Стежками рідного краю академіка Олександри Савченко». Провідні ідеї Олександри Яківни сьогодні активно досліджуються співробітниками кафедри початкової освіти й упроваджуються ними у практику підготовки нового покоління учителів початкової школи, що дозволяє забезпечити унікальність освітньо-професійної програми 013 Початкова освіта другого (магістерського) рівня вищої освіти в Бердянському державному педагогічному університеті. Саме тому під час засідання викладачі названого вище підрозділу БДПУ не тільки ознайомилися з результатами наукової діяльності за звітний період, а й отримали змогу після перегляду відео поділитися методичними та практичними доробками, висвітлюючи шляхи імплементації наукових позицій видатної вченої у процес викладання дисциплін циклу професійної підготовки, обговорити проблеми Нової української школи.
Детальніше з результатами наукової діяльності кафедри можна ознайомитися на https://bdpu.org.ua/faculties/fppom/structure-fppom/kaf-poch-osvity/novyny-2/, Університетському слові https://us.bdpu.org.ua/ та сторінках кафедри в соцмережах https://www.facebook.com/profile.php?id=100057589833259.
Посилання на презентацію https://drive.google.com/…/10JYTNq0wi…/view


За матеріалами кафедри початкової освіти
«Студент – студенту»: наукові лайфхаки від здобувачів вищої освіти
Однією з цікавих і очікуваних подій Фестивалю науки є, зазвичай, підбиття підсумків студентської наукової діяльності. Цього року здобувачі вищої освіти зі спеціальності 013 Початкова освіта ділилися своїми здобутками 16 травня під час роботи секції «Студент – студенту». Зі словами привітання до майбутніх фахівців у галузі початкової освіти звернулися декан факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв, докторка педагогічних, професорка Людмила КОВАЛЬ і завідувачка кафедри початкової освіти, кандидатка педагогічних наук, доцентка Лада ЧЕМОНІНА, які відзначили важливість наукової діяльності студентів задля розвитку нашої держави й ознайомили присутніх із заходами, що мають відбутися на цьому тижні.
У роботі секції взяли участь 28 бакалаврів і магістрів спеціальності 013 Початкова освіта. Спікери-активісти поділилися із присутніми «родзинками» власних досліджень. Так, Ангеліна РУБЦОВА («Офлайн-воркшопи у Карпатах: можливості для здобувачів вищої освіти від ЄС». Керівник: канд.пед.наук, ст.викл. Крістіна ПЕТРИК ) розповіла про цікавий досвід навчання у зимових Карпатах. Катерина САПРАНКОВА («Інформаційна гігієна». Керівник: канд.пед.наук, доц. Лада ЧЕМОНІНА) поділилася із присутніми інформацією про те, як знаходити правдиву інформацію та уникати фейків, а також запропонувала виконати декілька практичних завдань. Валерія ДРОЗДОВА («Нестандартні уроки з образотворчого мистецтва в початковій школі». Керівник: ст. викл. Ольга КАЧЕРОВА) запропонувала цікаві методичні підходи щодо організації освітнього процесу на уроках мистецтва. Марина РУДЕНКО («Арт-терапевтична практика «Сила Імені». Керівник: ст. викл. Ольга КАЧЕРОВА) ознайомила присутніх із новими підходами до створення благополучного освітнього середовища для учнів і вчителів та провела майстер-клас з арт-терапії. У виконанні практичних завдань, пропонованих спікерками, брали участь як молоді науковці, так і викладачі кафедри початкової освіти. Такий практикозорієнтований підхід до проведення засідання наукової секції майбутніх учителів початкової школи забезпечує формування в них фахових і ключових компетентностей, що дозволить їм стати агентами змін і справжніми фасилітаторами.
За результатами відкритого студентського голосування доповіді Ангеліни РУБЦОВОЇ, Катерини САПРАНКОВОЇ, Валерії ДРОЗДОВОЇ та Марини РУДЕНКО визнано найкращими, а учасниць нагороджено почесними грамотами.
Сподіваємося, що наступного року наші студенти поповнять скриньку наукових знахідок молодих учених спеціальності 013 Початкова освіта цікавими та неординарними знахідками.



За матеріалами кафедри початкової освіти
Щиро вітаємо докторку педагогічних наук, професорку кафедри початкової освіти, декана факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету Людмилу Коваль з нагородженням медаллю «Григорій Сковорода» Національної Академії педагогічних наук України за багаторічне лідерство в науковій діяльності та відданість рідному університету. Бажаємо натхнення для творчих успіхів та життєвих перемог під мирним небом України!


Неформальна підготовка до майбутньої професійної діяльності в початковій школі
У сучасному світі вчителеві важливо бути впевненим користувачем цифрових технологій. Із цією метою старша викладачка кафедри початкової освіти Марина Нестеренко долучила студентів 21ПО групи до неформальної освіти. Протягом квітня здобувачі опановували спеціальний онлайн-курс «Цифрові навички для вчителів» від порталу Дія. Цифрова освіта за модулями «Google-календар та онлайн-розсилки», «Зберігання файлів у хмарних сховищах», «Створення онлайн-презентацій», «Інтерактивні уроки з YouTube», «Тестування та перевірка завдань», «Організація навчання та спілкування», «Вдосконалення роботи в групах».
У такий спосіб здобувачі розвинули свої навички ефективної організації заходів у початковій школі, збереження та створення файлів у хмарі, автоматичного оцінювання завдань учнів і організації групової роботи за допомогою безкоштовних онлайн-інструментів.
Зручна та цікава форма подання матеріалу, безкоштовна участь, доступ до курсу у зручний час – усі ці фактори сприяли тому, що переважна більшість студентів групи швидко опанувала 0,1 кредит ЄКТС додаткових занять. Отримані в рамках неформальної освіти знання студентів ураховано як частину академічних досягнень із дисципліни «Методика навчання інформатичної освітньої галузі в початковій школі».




За матеріалами кафедри початкової освіти
Розвиток особистого бренду науковця в освітньому просторі педагогічного університету як виклик часу
З 19.02.2023 по 30.03.2023 р. кандидатки педагогічних наук, старші викладачки кафедри початкової освіти Марина Нестеренко та Крістіна Петрик (завідувачка – кандидатка педагогічних наук, доцентка Лада Чемоніна, деканеса – докторка педагогічних наук, професорка Людмила Коваль,) продовжили навчання в межах роботи ІІІ Зимової школи (офлайн) за Програмою підвищення кваліфікації «Бренд науковця та цифровізація освіти» (організатори – Всеукраїнська громадська організація «Інноваційний університет» та Рада молодих учених при МОН України).
Спочатку молоді викладачки мали можливість долучилися до ІІ етапу (заочно-дистанційного), який передбачав виконання індивідуальних завдань за місцем основної роботи, консультації з менторами. Далі їх чекав ІІІ етап (дистанційний), під час реалізації якого у форматі Національний круглий стіл «Виклики повоєнної України: адаптація структур і людей» дослідники з усієї України презентували власні напрацювання в контексті досліджуваної теми, інновації та досвід, практичні кейси та багато практико-орієнтованого матеріалу.
По закінченню роботи ІІІ Зимової школи та успішного виконання всіх поставлених завдань її учасники отримали сертифікати (загальний обсяг 240 год. / 8 кредитів ЄКТС).







За матеріалами кафедри початкової освіти
Інклюзія в НУШ: практичні орієнтири
НУШ ставить перед собою завдання: сформувати особистість із толерантним ставленням до людей з особливими потребами, здатну успішно інтегруватися в соціумі. Такі орієнтири стали ключовими під час вебінару «Випереджаючи майбутнє, або інклюзія 4.0: навички роботи вчителя з дітьми з ООП. Цифровий контент», спікером якого був Сергій Зайцев. Вебінар відбувся 10 березня 2023р.
Ключовими були представлені такі позиції: цифрова трансформація інклюзивної освіти в межах інклюзії 4.0; сучасний контент та інноваційні технології при роботі з дітьми з ООП: Trello, Canva, віртуальна та доповнена реальність, штучний інтелект; підтримка педагогічної спільноти на уроці.
Проблеми впровадження інклюзії є змістом проєкту під керівництвом першої проректорки, професорки Ольги Гуренко.
Під час викладання навчальної дисципліни «Інклюзивна освіта» (41 гр., викладачка – професорка Алла Крамаренко) питання інклюзії розглядалося в практичній площині, із орієнтиром на формування життєвих компетентностей здобувачів початкової школи. Проте представлений вебінар сприяв отриманню додаткової інформації щодо сучасного контенту та інноваційних технологій при роботі з дітьми з ООП. Здобувачки (бакалаврського рівня) вищої освіти вдало пройшли тестування та отримали сертифікати.



За матеріалами кафедри початкової освіти
Діяльнісний підхід як середовище для формування наскрізних умінь під час проєктної діяльності з курсу «Я досліджую світ»
НУШ ставить перед собою завдання: сформувати особистість із розвиненими ключовими компетентностями та наскрізними вміннями, успішно інтегровану в соціум, здатну до проєктної діяльності. Такі орієнтири стали ключовими під час вебінару «Реалізація діяльнісного підхіду до навчання за допомогою інтерактивних конспектів», спікеркою якого була Дар’я Демчук-Маригіна – заступниця директора з навчальної роботи Спеціалізованої школи I-III ступенів №207, м. Київ. Вебінар відбувся 9 березня 2023р.
Ключовими були представлені такі позиції: особливості та переваги використання інтерактивних конспектів в початковій школі; можливості впровадження діяльнісного підходу в навчанні за допомогою та створення й ведення інтеративних конспектів; практики реалізації діяльнісного підходу на уроці.
Проблеми впровадження діяльнісного підходу є змістом проєкту під керівництвом першої проректорки, професорки Ольги Гуренко.
Так, діяльнісний підхід впроваджується на різних предметах, а саме під час викладання курсу «Я досліджую світ».
Під час викладання навчальної дисципліни «Ноосферна освіта майбутніх учителів початкової школи» (с26 гр., викладачка – професорка Алла Крамаренко), питання діяльнісного підходу розглядалося в практичній площині, із орієнтиром на формування життєвих компетентностей здобувачів початкової школи. Проте представлений вебінар сприяв отриманню додаткової інформації у викладанні курсу «Я досліджую світ». Здобувачки (бакалаврського рівня) вищої освіти, вдало пройшли тестування та отримали сертифікати.

За матеріалами кафедри початкової освіти
Навчання під час відвідування доброчесних ефірів
Актуальність здобуття нових компетентностей щодо викладання ОК «Основи академічного письма» зростає, оскільки з’являються нові аспекти, які потребують деталізації. У зв’язку з цим доцентка кафедри початкової освіти Ольга Попова впродовж листопада 2022 р. – січня 2023 р. прослухала онлайн курс «Академічна доброчесність в європейському освітньому і науковому просторах: багатовимірна імерсивна модель» та успішно склала фінальне творче завдання (5 кредитів ЄКТС, 150 годин). Здобуті нові знання й уміння викладачка матиме можливість упроваджувати в освітній процес підготовки здобувачів вищої освіти спеціальностей факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв. Підсумкові завдання складалися з кількох блоків, які не стільки передбачали перевірку знань, а були спрямовані на розкриття власних думок та творчості. Саме такі онлайн курси дозволяють викладачам провести глибокий аналіз феномену академічної доброчесності та запропонувати інструменти її промоції задля покращення якості освітнього процесу і наукових досліджень.

За матеріалами кафедри початкової освіти
Тарас Григорович Шевченко: його твори – найбільший скарб України, його слова – відомі у всьому світі
9 березня вся Україна вшановує пам’ять великого митця, який став символом національної культури та духовності українського народу.
Творчість Тараса Шевченка є скарбницею української літератури та мистецтва. У його творах можна знайти почуття національної гідності, глибоку людяність та безмежну любов до рідної землі. Він був одним із перших українських митців, які стали займатися розвитком національної культури та відродженням української мови.
Творчість поета стала надбанням усього світу. Тарас Шевченко був і залишається одним із найвизначніших митців світової культури. Його твори перекладені на понад 100 мов світу. Його ім’я стало символом боротьби за свободу та незалежність українського народу!
Здобувачі вищої освіти першого (бакалаврського) рівня (ОПП Початкова освіта) підготували творчий відеопроєкт «Творчість Тараса Шевченка» (керівниця – старша викладачка Ольга Качерова), створили власні ілюстрації до творів великого Кобзаря.
Посилання на відео ролик: https://drive.google.com/file/d/1EqoFNdv-f9rnAGWwjAUUA0y1CF9JKYAV/view?usp=sharing


ІІІ Зимова школа : долучайся до науки – формуй свій Бренд
За ініціативою Ради Молодих Учених факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв БДПУ кандидатки педагогічних наук, старші викладачки кафедри початкової освіти Марина НЕСТЕРЕНКО та Крістіна ПЕТРИК (декан факультету – докторка педагогічних наук, професорка Людмила КОВАЛЬ) з 17 по 19 лютого 2023 року долучилися до роботи ІІІ Зимової школи (офлайн!) за програмою підвищення кваліфікації «Бренд науковця та цифровізація освіти» (загальний обсяг 240 год. / 8 кредитів ЄКТС) в смт. Ворохта Івано-Франківської області. Члени Всеукраїнської громадської організації «Інноваційний університет» разом з колегами від Ради молодих учених при МОН України започаткували проведення практичних, корисних та інформаційно наповнених івентів.
Упродовж трьох днів науковці з усієї України обмінювались найкращими творчими ідеями та навчалися за такими модулями: І. «Сучасні тенденції та перспективи розвитку кар’єри науковця», ІІ. «Успішна кар’єра науковця», ІІІ. «Цифровізація освіти», ІV. «Управління постконфліктними територіями». Провідними спікерами заходів були: Тарас ФІНІКОВ – кандидат історичних наук, президент МБФ «Міжнародний фонд досліджень освітньої політики», професор Варшавського університету, заступник міністра освіти і науки України (2009–2010 рр.). Григорій МОЗОЛЕВИЧ – керівник експертної групи з питань інтеграції до Європейського дослідницького простору МОН України; Олександр ХИМЕНКО – керівник секретаріату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти; Олеся ВАЩУК – докторка юридичних наук, професорка кафедри криміналістики Національного університету «Одеська юридична академія», голова громадської організації «Міжнародний фонд розвитку» та громадської організації «Інноваційний університет», голова Ради молодих учених при МОН України; Анна ЯЦИШИН – докторка педагогічних наук, провідна наукова співробітниця Державної установи «Інститут геохімії навколишнього середовища НАН України», Інституту цифровізації освіти НАПН України; Теодозія ЯЦИШИН – докторка технічних наук, професорка кафедри технологій захисту навколишнього середовища Івано-Франківського національного університету нафти і газу; старша наукова співробітниця Державної установи «Інститут геохімії навколишнього середовища НАН України»; Анастасія СІМАХОВА – докторка економічних наук, професорка кафедри бізнес-аналітики та цифрової економіки Національного авіаційного університету, перша заступниця Голови РМУ при МОН, заступниця Голови Правління ВГО «Інноваційний університет», заступниця Голови Офісу підтримки вченого; Ірина ГУБЕЛАДЗЕ – докторка психологічних наук, завідувачка лабораторії психології мас і спільнот Інституту соціальної та політичної психології НАПН України; Сергій КАСЯН – кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри маркетингу Національного технічного університету «Дніпровська політехніка», дійсний член громадської організації «Українська асоціація маркетингу» та інші.
Інтенсиви проводилися у формі панельних дискусій, проблемних лекцій, інтерактивних практичних занять, круглих столів з обговорення кращих практик та обміну досвідом, тренінгів, групових та індивідуальні консультацій, а також передбачалася самостійна робота кожного учасника.
Метою програми підвищення кваліфікації було надання знань про те, як формувати та просувати власний бренд у цифровому освітньому просторі. Для її досягнення передбачалося вирішення наступних завдань: розкрити ключові аспекти іміджу вченого у цифровому суспільстві; актуалізувати тему власного бренду серед наукової спільноти; висвітлити успішні підходи до розвитку іміджу вченого; ознайомити з інструментами відкритої науки як засобу для популяризації наукових здобутків та ін.
Програма підвищення кваліфікації спрямовувалася на розвиток особистісних компетентностей в напрямку популяризації власного бренду; вдосконалення існуючих та набуття нових навичок комунікації та самопрезентації; ознайомлення з успішними практиками дистанційного навчання та цифровізації освіти; розуміння особливостей управління постконфліктними територіями.
Неформальне спілкування та обмін досвідом під час заходів ІІІ Зимової школи надали можливість науковцям оволодіти знаннями та набути практичних навичок з актуального для України наукового напряму – «Бренд науковця та цифровізація освіти».








За матеріалами кафедри початкової освіти
Офлайн-воркшопи у зимових Карпатах: можливості для здобувачів вищої освіти від ЄС
З 13 по 16 лютого 2023 року здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти 31аПО групи спеціальності 013 Початкова освіта факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв Ангеліна Рубцова (декан – докторка педагогічних наук, професорка Людмила Коваль, куратор – кандидатка педагогічних наук, старша викладачка Крістіна Петрик) взяла участь в серії офлайн-воркшопів проєкту «Молоді Амбасадор(к)и Розмаїття», де мала честь представляти наш Бердянський державний педагогічний університет.
В рамках реалізації проєкту Молодіжна організація «СТАН» у партнерстві з альянсом за права, рівність та міжнародну солідарність «ActionAid» провела івент для молоді з метою посилення соціальної згуртованості для створення мирного суспільства, мінімізації ймовірності конфліктів, що виникають між різними групами, а також прискорення процесу інтеграції молодих людей з числа ВПО.
Під час воркшопів учасники мали можливість розкрити для себе щось нове, а головне – дізнатися, як розробляти та втілювати власні ініціативи на користь суспільства, щоб якнайшвидше відбудувати України.
Ангеліна Рубцова поділилася враженнями: «Цікаві ідеї та різноманітність напрямків захопили мене вже з першої секунди. Там мене чекало багато всього: чотири насичені дні з досвідченими тренерами та фасилітаторами; навчальні модулі про права людини, толерантність, інклюзію, міжкультурний діалог, екологічний та молодіжний активізм; можливість розробити власні ініціативи та отримати фінансування для їх реалізації; навчальні візити для вивчення практик інтеграції ВПО та просування демократії та прав людини; нові знайомства, кіновечори, неповторна атмосфера Хати-майстерні та мальовнича природа карпатського села Бабин Івано-Франківська області».
«Я дуже рада, що, не дивлячись ні на що, молодь нашої країни продовжує розвиватись та працювати на благо рідної держави!»
По завершенню кожен здобувач отримав завдання: розробити власний проєкт й попрацювати над ним, щоб отримати грант на його фінансування.







За матеріалами кафедри початкової освіти