Бердянський державний педагогічний університет

Приймальна ректора:

bdpu.zp@gmail.com
rector_bdpu@ukr.net

Адреса:

Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Шмідта, 4 Тимчасово переміщений до: м. Запоріжжя, вул. Жуковського, 66

Школа Олександр Васильович

професор кафедри фізики та методики навчання фізики

доктор педагогічних наук, доцент

Наукометрика

Publons

Scopus iD

ResearchGate iD

ШКОЛА Олександр Васильович – доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри фізики та методики навчання фізики БДПУ.

Після закінчення навчання в Запорізькому державному університеті (спеціальність “фізик, викладач фізики”) з 1992 р. працює в Бердянському державному педагогічному університеті на посадах: асистента, старшого викладача, доцента, професора, в.о. завідувача кафедри фізики та методики навчання фізики. Протягом 1992 – 2002 рр. працював за сумісництвом вчителем фізики у фізико-математичних класах загальноосвітніх шкіл № 2 і № 5 м. Бердянська, учні яких неодноразово були переможцями місцевих та призерами обласних олімпіад з фізики, а згодом студентами фізико-математичного факультету БДПУ.

У 1997 р. захистив кандидатську дисертацію “Історія зародження, становлення та розвитку наукових шкіл методики навчання фізики в Україні” в НПУ імені М.П.Драгоманова (спеціальність 13.00.02 – теорія та методика навчання фізики; науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор, академік Міжнародної педагогічної академії О.В.Сергєєв). У 2000 р. за підсумками наукової роботи виборов за конкурсом стипендію Кабінету Міністрів України для молодих учених. Протягом 2011-2014 рр. – відповідальний секретар наукового видання Інституту фізико-математичної і технологічної освіти БДПУ “Теорія та практика навчання фізичко-математичних і технологічних дисциплін”.

У 2017 р. захистив докторську дисертацію “Теоретико-методичні засади навчання теоретичної фізики майбутніх учителів фізики” в НПУ імені М.П.Драгоманова (спеціальність 13.00.02 – теорія та методика навчання фізики; науковий консультант – академік НАПН України, доктор фізико-математичних наук, професор М.І.Шут).

Викладає навчальні дисципліни, що забезпечують базову фундаментальну та методичну підготовку майбутніх учителів фізики: загальна фізика, теоретична фізика, методика навчання фізики, історія і методологія фізики, еволюція фізичної картини світу, сучасні технології навчання фізики, вибрані питання шкільного курсу фізики, методологія наукових досліджень; є керівником навчальної і виробничої практик, курсових і кваліфікаційних магістерських робіт здобувачів, у тому числі й призерів Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з природничих, технічних і гуманітарних наук.

Є членом спеціалізованої вченої ради К 18.053.01 у БДПУ, рецензентом та опонентом дисертацій (спеціальності: 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика); 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти). Є головою організаційного комітету з підготовки та проведення на базі факультету ФМКТО БДПУ VI-VІІІ Всеукраїнських (з міжнародною участю) науково-практичних конференцій “Науково-дослідна робота в системі підготовки фахівців-педагогів у природничій, технологічній і комп’ютерній галузях” (2017-2021 рр.).

Нагороди: почесні грамоти ректора БДПУ за результатами наукової роботи (2000, 2002, 2005, 2008, 2010 рр.), грамота обласного управління освіти і науки Запорізької облдержадміністрації (2011 р.), грамота народного депутата ВР України В.О.Баранова (2012 р.), грамота НАПН України (2012 р.), грамота МОН України (2015 р.), міського голови м. Бердянська (2018 р.), МОН України (2019 р.).

Загальна кількість публікацій 150, з яких: 3 монографії, 7 навчальних посібників, у тому числі з грифом МОН України.

Основні публікації:

  1. Теоретична фізика. Програма навчальної дисципліни підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня “бакалавр” напряму 6.040203 Фізика* для студентів вищих педагогічних закладів освіти : навч. видання / [уклад. М.І.Шут, О.В.Школа]. Бердянськ : БДПУ, 2014. 70 с.
  2. Школа А.В. Логика построения курса теоретической физики в педагогическом университете. Austrian Journal of Humanities and Social Sciences. Vienna : “East West” Association for Advanced Studies and Higher Education GmbH. 2014. № 9-10. pp.144-149.
  3. Школа О.В. Формування наукового світогляду майбутнього вчителя фізики як стратегічна мета його професійної підготовки. Фізика та астрономія в рідній школі. 2015. № 2 (119). С.6-10.
  4. Школа О.В. Теоретико-методичні засади навчання теоретичної фізики майбутніх учителів фізики : монографія. Бердянськ : Видавець О.В.Ткачук, 2015. 381 с.
  5. Школа О.В. Термодинаміка і статистична фізика. Збірник тестових завдань : навч.-метод. посібник. Бердянськ : Видавець О.В. Ткачук, 2016. 61 с.
  6. Школа О.В. Слово про вчителя. ХXІІ Всеукр. наук. конф. молодих істориків науки, техніки і освіти та спеціалістів “Шляхи відродження науки України” : матер. конф., 14 квітня 2017 р., м. Київ. К. : Центр досліджень наук.-технічного потенціалу та історії науки імені Г.М.Доброва НАН України, 2017. С.193-196.
  7. Школа О.В. Навчальна програма узагальнення знань студентів з курсу теоретичної фізики. Наукові записки Бердянського держ. пед. ун-ту. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Бердянськ : БДПУ, 2017. Вип.3. С.262-269.
  8. Школа О.В. Проблеми формування і діагностики наукового світогляду майбутніх учителів фізики. Наукові записки Бердянського держ. пед. ун-ту. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Бердянськ : БДПУ, 2019. Вип.3. С.423-431.
  9. Школа О.В. Мотивація активної навчально-пізнавальної діяльності школярів з фізики як педагогічна проблема. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2020. Вип.13. С.113-122.
  10. Школа О.В. Методичні рекомендації до підготовки і захисту курсових і магістерських робіт (для студентів спеціальності 014 Середня освіта (фізика) : навч. видання. Бердянськ : БДПУ, 2020. 44 с.
  11. Школа О.В. Формування предметної компетентності учнів з фізики в умовах інтерактивного навчання. Наукові записки Бердянського держ. пед. ун-ту. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Бердянськ : БДПУ, 2020. Вип.2. С.227-235.
  12. Школа О.В. Навчання теоретичної фізики майбутніх учителів фізики крізь призму особистісно зорієнтованого підходу. Innovative approaches to ensuring the quality of education, scientific research and technological processes : Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts, Katowice School of Technology : Monograph 43. Publishing House of University of Technology, Katowice, 2021. РР.404-410.
  13. Школа О.В. Навчальна програма узагальнення знань студентів з теоретичної фізики навч.-метод. посібник. Бердянськ : РВВ БДПУ, 2021. 83 с.
  14. Школа О.В. Системно-діяльнісний підхід у навчанні теоретичної фізики в педагогічному університеті. Наукові записки Бердянського держ. пед. ун-ту. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Бердянськ : БДПУ, 2021. Вип.2. С.341-349.
  15. Школа О.В. Методичні особливості вивчення основ теорії флуктуацій у курсі теоретичної фізики педагогічного університету. Наукові записки Бердянського держ. пед. ун-ту. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Бердянськ : БДПУ, 2022. Вип.1. С.445-455.